Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo | RetailDetail

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo
Shutterstock

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

 

Expansie doorzetten

De omzet van Fast Retailing steeg in het eerste kwartaal naar 617 miljard yen (4,6 miljard euro), een groei van 16,7% ten opzichte van een jaar eerder. Dat was goed voor een winst voor belastingen van 117,8 miljard yen (880 miljoen euro), een stijging van 13,1% en tevens een record voor het bedrijf. Netto maakte Fast Retailing een winst van 78,5 miljard yen (net geen 600 miljoen euro).

 

Bij Uniqlo Japan groeide de omzet met 7,6% naar 257 miljard yen (1,9 miljard euro). Dat was voor het eerst minder dan de verkoop in het buitenland, waar voor 258,2 miljard yen (1,92 miljard euro) aan producten over de toonbank gingen, een groei van 31,4%. Fast Retailing zet dan ook sterk in op expansie in het buitenland: zo wil het tegen 2021 meer dan duizend winkels hebben in China, eind vorig jaar waren dat er nog maar een 600. In de nabije toekomst wil Uniqlo ook de stap zetten naar India.

 

Momenteel is Fast Retailing al de grootste moderetailer in Azië, maar het uiteindelijke doel van het ambitieuze bedrijf is om wereldwijd de grootste te worden en dus H&M en Inditex voorbij te steken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).