Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord | RetailDetail

Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord

Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord
Shutterstock

Verschillende grote retailers hebben een nieuwe versie getekend van het akkoord dat de veiligheid in textielfabrieken in Bangladesh moet waarborgen. Het huidige akkoord liep volgend jaar ten einde, maar nu wordt de overeenkomst verlengd tot 2021.

77 procent opgelost

Het ‘Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh’ was een gevolg van de ramp bij de Rana Plaza-fabriek in 2013, waarbij meer dan duizend textielarbeiders het leven lieten. Daarbij kwam aan het licht dat vrijwel geen enkele fabriek in Bangladesh voldeed aan de veiligheidsvoorwaarden.

 

Daarop besloten een aantal partijen, waaronder de vakbonden en een flink aantal modebedrijven, om samen werk te maken van betere werkomstandigheden in de textielindustrie. Volgens de Schone Kleren Campagne, die een drijvende kracht is achter het akkoord, werden de voorbije jaren zo al 77% van de veiligheidsproblemen bij de aangesloten fabrieken opgelost.

 

“De vernieuwing van het akkoord verzekert de verderzetting van het meest efficiënte programma om de veiligheid van fabrieksgebouwen te verzeker in het huidige tijdperk van de wereldwijde textielindustrie”, zegt woordvoerster Ineke Zeldenrust van de Schone Kleren Campagne. “Het akkoord heeft meer dan 100.000 gedocumenteerde verbeteringen in meer dan 1.500 fabrieken, goed voor meer dan 2,5 miljoen textielarbeiders, opgeleverd.”

 

Ruimer akkoord

De verlenging van het akkoord dient evenwel niet om de fabrieken meer tijd te geven om hun deadlines te halen. Die lopen nog steeds allemaal ten laatste in mei 2018 af, wanneer het huidige akkoord ten einde loopt. In de nieuwe overeenkomst werd wel vastgelegd dat er nu ook een ontslagpremie moet worden betaald aan werknemers, wanneer een fabriek sluit of verhuist. Daarnaast zijn er nog een aantal andere oplossingen die de werkomstandigheden van de arbeiders moet verbeteren.

 

Er werd ook ruimte gecreëerd om een gelijkaardige overeenkomst op te zetten voor sectoren die nauw aansluiten bij de textielindustrie, zoals schoenen of huishoudtextiel. Die vallen nu net buiten de overeenkomst, maar de fabrieken kampen wel vaak met dezelfde problemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.