Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord | RetailDetail

Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord

Retailers vernieuwen Bangladesh-akkoord
Shutterstock

Verschillende grote retailers hebben een nieuwe versie getekend van het akkoord dat de veiligheid in textielfabrieken in Bangladesh moet waarborgen. Het huidige akkoord liep volgend jaar ten einde, maar nu wordt de overeenkomst verlengd tot 2021.

77 procent opgelost

Het ‘Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh’ was een gevolg van de ramp bij de Rana Plaza-fabriek in 2013, waarbij meer dan duizend textielarbeiders het leven lieten. Daarbij kwam aan het licht dat vrijwel geen enkele fabriek in Bangladesh voldeed aan de veiligheidsvoorwaarden.

 

Daarop besloten een aantal partijen, waaronder de vakbonden en een flink aantal modebedrijven, om samen werk te maken van betere werkomstandigheden in de textielindustrie. Volgens de Schone Kleren Campagne, die een drijvende kracht is achter het akkoord, werden de voorbije jaren zo al 77% van de veiligheidsproblemen bij de aangesloten fabrieken opgelost.

 

“De vernieuwing van het akkoord verzekert de verderzetting van het meest efficiënte programma om de veiligheid van fabrieksgebouwen te verzeker in het huidige tijdperk van de wereldwijde textielindustrie”, zegt woordvoerster Ineke Zeldenrust van de Schone Kleren Campagne. “Het akkoord heeft meer dan 100.000 gedocumenteerde verbeteringen in meer dan 1.500 fabrieken, goed voor meer dan 2,5 miljoen textielarbeiders, opgeleverd.”

 

Ruimer akkoord

De verlenging van het akkoord dient evenwel niet om de fabrieken meer tijd te geven om hun deadlines te halen. Die lopen nog steeds allemaal ten laatste in mei 2018 af, wanneer het huidige akkoord ten einde loopt. In de nieuwe overeenkomst werd wel vastgelegd dat er nu ook een ontslagpremie moet worden betaald aan werknemers, wanneer een fabriek sluit of verhuist. Daarnaast zijn er nog een aantal andere oplossingen die de werkomstandigheden van de arbeiders moet verbeteren.

 

Er werd ook ruimte gecreëerd om een gelijkaardige overeenkomst op te zetten voor sectoren die nauw aansluiten bij de textielindustrie, zoals schoenen of huishoudtextiel. Die vallen nu net buiten de overeenkomst, maar de fabrieken kampen wel vaak met dezelfde problemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.