Riccardo Tisci nieuwe creatief directeur Burberry

Riccardo Tisci nieuwe creatief directeur Burberry

Riccardo Tisci nieuwe creatief directeur Burberry
Shutterstock

De Italiaan Riccardo Tisci (ex-Givenchy) volgt Christopher Bailey op als creatief verantwoordelijke bij Burberry. Bailey presenteerde tijdens de London Fashion Week zijn laatste modeshow voor het oer-Britse merk.

 

Frisse wind

“Ik ben blij dat Riccardo zich aansluit bij Burberry als Chief Creative Officer. Riccardo is een van de meest getalenteerde ontwerpers van onze tijd. Zijn ontwerpen hebben een elegantie die hedendaags is en zijn vaardigheid in het mengen van streetwear met 'high fashion' is zeer relevant voor de luxeconsument van tegenwoordig. Riccardo’s creatieve visie zal de ambities die we hebben voor Burberry verder versterken en het merk stevig positioneren in de luxemarkt.” Met die woorden maakte zegt CEO Marco Gobbetti de aanstelling van de 43-jarige Italiaan bekend.

 

Gobbetti en Tisci zijn oude bekenden: ze werkten eerder al samen bij Givenchy. Tisci heeft was meer dan een decennium aan de slag bij Givenchy, Gobbetti was er van 2004 tot 2008 CEO en president.

 

De Italiaan staat voor de uitdaging om een frisse wind te laten waaien door Burberry, bekend van de ruitjes. Het modemerk is bezig aan een sterke comeback, maar de laatste kwartaalresultaten ontgoochelden en toonden dat de groei aan het vertragen was. Veel tijd krijgt Tisci niet, want zijn eerste collectie voor Burberry moet al in september klaar zijn.

 

Kim Kardashian en Kanye West

Tisci, die in 1999 afstudeerde aan de prestigieuze Central Saint Martins Academy in Londen, is de man die Givenchy weer groot maakte. Hij volgde er in 2005 Julien MacDonald op als creatief directeur, een functie die hij 12 jaar lang bekleedde. De Italiaan was ook een van de eerste ontwerpers die met Kim Kardashian en Kanye West samenwerkte. Benieuwd of we beide trendsetters binnenkort in een trenchcoat met ruitjes te zien krijgen...

 

Bailey maakte in oktober bekend dat hij Burberry zou verlaten. Hij was naar eigen zeggen “klaar voor een nieuwe uitdaging”. Wat hij gaat doen, is nog altijd niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).