Riccardo Tisci nieuwe creatief directeur Burberry

Riccardo Tisci nieuwe creatief directeur Burberry

Riccardo Tisci nieuwe creatief directeur Burberry
Shutterstock

De Italiaan Riccardo Tisci (ex-Givenchy) volgt Christopher Bailey op als creatief verantwoordelijke bij Burberry. Bailey presenteerde tijdens de London Fashion Week zijn laatste modeshow voor het oer-Britse merk.

 

Frisse wind

“Ik ben blij dat Riccardo zich aansluit bij Burberry als Chief Creative Officer. Riccardo is een van de meest getalenteerde ontwerpers van onze tijd. Zijn ontwerpen hebben een elegantie die hedendaags is en zijn vaardigheid in het mengen van streetwear met 'high fashion' is zeer relevant voor de luxeconsument van tegenwoordig. Riccardo’s creatieve visie zal de ambities die we hebben voor Burberry verder versterken en het merk stevig positioneren in de luxemarkt.” Met die woorden maakte zegt CEO Marco Gobbetti de aanstelling van de 43-jarige Italiaan bekend.

 

Gobbetti en Tisci zijn oude bekenden: ze werkten eerder al samen bij Givenchy. Tisci heeft was meer dan een decennium aan de slag bij Givenchy, Gobbetti was er van 2004 tot 2008 CEO en president.

 

De Italiaan staat voor de uitdaging om een frisse wind te laten waaien door Burberry, bekend van de ruitjes. Het modemerk is bezig aan een sterke comeback, maar de laatste kwartaalresultaten ontgoochelden en toonden dat de groei aan het vertragen was. Veel tijd krijgt Tisci niet, want zijn eerste collectie voor Burberry moet al in september klaar zijn.

 

Kim Kardashian en Kanye West

Tisci, die in 1999 afstudeerde aan de prestigieuze Central Saint Martins Academy in Londen, is de man die Givenchy weer groot maakte. Hij volgde er in 2005 Julien MacDonald op als creatief directeur, een functie die hij 12 jaar lang bekleedde. De Italiaan was ook een van de eerste ontwerpers die met Kim Kardashian en Kanye West samenwerkte. Benieuwd of we beide trendsetters binnenkort in een trenchcoat met ruitjes te zien krijgen...

 

Bailey maakte in oktober bekend dat hij Burberry zou verlaten. Hij was naar eigen zeggen “klaar voor een nieuwe uitdaging”. Wat hij gaat doen, is nog altijd niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.