Schoenen favoriet in de uitverkoop

Schoenen favoriet in de uitverkoop

Nederlandse consumenten kopen het liefst een paar schoenen in de uitverkoop. Zestig procent van de Nederlanders zegt schoenen die eigenlijk iets te duur zijn in de uitverkoop wel te kopen. Een nieuw pak voor kantoor of speciale gelegenheden is het minst gevoelig voor afprijzing: zowat 90 procent koopt het pak ook als het niet afgeprijsd is.

Nederlanders rekenen bij afprijzing wel op forse kortin: éénderde van de ondervraagden gaat pas over tot aankoop van een kledingstuk waar men al een oogje op had als de korting 40 of 50% is, een kwart vindt 20 of 30% al voldoende. Vrouwen zijn op dat vlak een stuk gevoeliger voor extra korting dan mannen en gaan in 40 procent van de gevallen bij een korting van 30% al tot aankoop over. Dat blijkt uit een onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet onder meer dan duizend consumenten.

 

Reclame van winkelketens helpt bij de uitverkoop: één op de drie zegt door reclame op posters of billboards naar de winkels te trekken. Een klein kwart wacht op de online nieuwsbrieven van winkelketens. Een kwart van de vrouwen weet spontaan precies wanneer de uitverkoop begint, bij mannen ligt dat percentage op 17 procent.

Tags: