Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont | RetailDetail

Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont

Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont

Schoenen Torfs stopt vanaf de wintercollectie 2018 met het gebruik van bont in zijn collecties. Dat kondigen Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, en Ann De Greef, directeur van GAIA, samen aan. Ook JBC en Bershka gingen al bontvrij.

 

Lijst handelaars zonder bont wordt steeds langer

“Onze lijst ‘Handelaars zonder bont’ wordt steeds langer”, zegt Ann De Greef van GAIA. “Het ethische engagement van Torfs zorgt ervoor dat duizenden dieren gespaard worden van een wrede dood enkel en alleen voor hun pels.”

 

Dierenrechtenorganisatie GAIA onderhandelt, als lid van de internationale coalitie ‘Fur Free Alliance’, met grote kledingmerken om niet langer dierenbont te verkopen. De bedoeling is dat zoveel mogelijk bedrijven het programma 'Fur Free Retailer' (in het Nederlands 'Handelaars zonder bont') ondertekenen.

 

Dat lijkt steeds beter te lukken, want na onder meer JBC en Bershka onderschrijft nu ook Torfs het programma. “Toen ik meer dan 30 jaar geleden in de schoenenretail begon te werken, waren laarsjes met konijnenbont heel populair. Dat lijkt vandaag ondenkbaar te zijn. Dat stemt mij hoopvol over de evolutie van ons collectief geweten", zegt Torfs-CEO Wouter Torfs.

 

“Opnieuw wordt duidelijk dat het perfect mogelijk is mode en ethiek te combineren”, vindt ook De Greef. “Het doden van wilde dieren, zoals nertsen, enkel voor hun vacht is niet meer van deze tijd: niet voor de consument en ook niet meer voor de modewereld.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.