Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont | RetailDetail

Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont

Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont

Schoenen Torfs stopt vanaf de wintercollectie 2018 met het gebruik van bont in zijn collecties. Dat kondigen Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, en Ann De Greef, directeur van GAIA, samen aan. Ook JBC en Bershka gingen al bontvrij.

 

Lijst handelaars zonder bont wordt steeds langer

“Onze lijst ‘Handelaars zonder bont’ wordt steeds langer”, zegt Ann De Greef van GAIA. “Het ethische engagement van Torfs zorgt ervoor dat duizenden dieren gespaard worden van een wrede dood enkel en alleen voor hun pels.”

 

Dierenrechtenorganisatie GAIA onderhandelt, als lid van de internationale coalitie ‘Fur Free Alliance’, met grote kledingmerken om niet langer dierenbont te verkopen. De bedoeling is dat zoveel mogelijk bedrijven het programma 'Fur Free Retailer' (in het Nederlands 'Handelaars zonder bont') ondertekenen.

 

Dat lijkt steeds beter te lukken, want na onder meer JBC en Bershka onderschrijft nu ook Torfs het programma. “Toen ik meer dan 30 jaar geleden in de schoenenretail begon te werken, waren laarsjes met konijnenbont heel populair. Dat lijkt vandaag ondenkbaar te zijn. Dat stemt mij hoopvol over de evolutie van ons collectief geweten", zegt Torfs-CEO Wouter Torfs.

 

“Opnieuw wordt duidelijk dat het perfect mogelijk is mode en ethiek te combineren”, vindt ook De Greef. “Het doden van wilde dieren, zoals nertsen, enkel voor hun vacht is niet meer van deze tijd: niet voor de consument en ook niet meer voor de modewereld.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.