Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen | RetailDetail

Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen

Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen

Schoenenmerk Clarks heeft het voorbije jaar een flinke terugval gekend op vlak van operationele winst. Dat was te wijten aan moeilijke omstandigheden in Europa en Amerika.

Niet voldaan aan eigen verwachtingen

De omzet steeg nochtans met 2,6% naar 1,533 miljard pond (1,9 miljard euro), maar de operationele winst daalde van 112,7 miljoen pond (142 miljoen euro) naar 45,8 miljoen pond (58 miljoen euro). Daarmee voldoet Clarks niet aan de eigen verwachtingen: in september had het bedrijf nog laten verstaan dat de resultaten voor de tweede helft van het jaar minder sterk zouden zijn dan voorspeld en meer in lijn met wat een jaar eerder werd gepresteerd, maar zelfs die bijgestelde voorspellingen werden dus niet gehaald.

 

Clarks is momenteel druk bezig met een reorganisatie van het bedrijf, waarbij in februari 170 mensen hun job al verloren. Daarnaast wil het ook de problemen rond oplopende kosten en voorraadbeheer aanpakken. Zo fuseerde het al de Britse activiteiten met die op het Europese vasteland, net zoals die op de Amerikaanse continenten en in Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.