Scotch & Soda maakt verlies ondanks hogere omzet | RetailDetail

Scotch & Soda lijdt verlies ondanks hogere omzet

Scotch & Soda lijdt verlies ondanks hogere omzet

De Nederlandse modeketen Scotch & Soda heeft in het voorbije boekjaar een lichte omzetgroei gekend, vooral dankzij de opening van nieuwe winkels. Eenmalige kosten zorgden er echter voor dat er wel verlies werd geleden.

Sterke stijging retailomzet

In het boekjaar 2016/2017 steeg de omzet met 3% naar 335,6 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de opening van negentien nieuwe winkels in Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Er kwamen ook 23 franchisefilialen bij, waardoor er wereldwijd nu 101 vestigingen van Scotch & Soda zijn. De retailomzet steeg zo met 22,1% naar 90,7 miljoen euro, online groeide de omzet met 7,3% naar 41,1 miljoen euro.

 

Ondanks de hogere omzet leed de keten toch een verlies van 5,4 miljoen euro, terwijl er een jaar eerder nog een winst was van 1,1 miljoen euro. Dat verlies was vooral te wijten aan herstructureringskosten en grote investeringen in marketing. Een kostenbesparingsprogramma leverde dan weer 7,9 miljoen euro op. Dit jaar wil Scotch & Soda nog eens 11,6 miljoen euro besparen.

 

Groothandel in eigen handen

Scotch & Soda wist ook de dalende trend binnen de groothandelstak om te keren. Sinds vorig jaar heeft het bedrijf die tak terug volledig in handen. De jaaromzet kwam uit op 203,7 miljoen euro, waarmee het nog steeds de belangrijkste inkomstentak is voor het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.