Slanker Nike wil vlugger inspelen op markttrends | RetailDetail

Slanker Nike wil vlugger inspelen op markttrends

Slanker Nike wil vlugger inspelen op markttrends

De Amerikaanse sportkledinggigant Nike wil afslanken en schrapt 2% van zijn personeelsbestand. 1.400 van de zowat 70.000 jobs wereldwijd staan op de tocht.

Focus op 12 kernsteden

Met de afslankingsoperatie wil het bedrijf zijn kosten terugdringen, nu de verkoop minder vlot loopt. Het ondervindt steeds meer concurrentie van producenten van klassieke kleding die hun producten sportieve toetsen meegeven. De doorbraak van de online handel heeft die trend alleen maar versterkt.

 

Tegelijk wil Nike meer focussen op een twaalf kernsteden: Barcelona, Berlijn, Londen, Los Angeles, Mexico-stad, Milaan, New York, Parijs, Peking, Seoel en Shanghai. 80% van de groei van het merk tot 2020 zou uit die regio’s moeten komen. En dat is ambitieus. Het groeiplan voorziet in een stijging van de omzet van 30,6 miljard dollar in 2015 naar 50 miljard in 2020. Door zijn inspanningen te concentreren op een aantal kernmarkten, wil Nike zijn inspanningen inzake marketing en logistiek zo efficiënt mogelijk inzetten.

 

Ook wil het in die geselecteerde markten vlugger kunnen inspelen op de steeds snellere markttrends door de ontwikkelingstijd voor nieuwe producten te halveren. Ten slotte wordt ook de interne organisatie aangepak, zo zal Nike wereldwijd nog vier in plaats van zes zones kennen: Noord-Amerika, Europa, Middden-Oosten/Afrika en China/Azië/Pacific/Latijns-Amerika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?