Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans

Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans
Het nieuwe Amsterdamse spijkerbroekenmerk KOI opent donderdag een tijdelijke winkel in de hoofdstad waar consumenten hun gebruikte jeans kunnen inleveren. Deze worden door het bedrijf daarna gebruikt om nieuwe spijkerbroeken van te maken.Dat meldt dagblad Het Parool. KOI staat voor Kings of Indigo en bestaat sinds 2010. Oprichter is de 44-jarige Nederlandse ondernemer Tony Tonnaer die bekend is van het spijkerbroekenmerk Kuyichi dat louter met biologisch katoen werkt. Met KOI gaat hij nog een stap verder. Op dit moment worden de broeken gemaakt van snijafval uit fabrieken of stof die elders is afgekeurd vanwege een weeffoutje. "Die stof halen we volledig uit elkaar en dan gaan we opnieuw spinnen," zegt Tonnaer in de krant.

Nu wil de ondernemer nog een stap verder gaan. Donderdag opent in de Berenstraat, onderdeel van het modedistrict de Negen Straatjes, een tijdelijke winkel waar mensen afgedankte spijkerbroeken kunnen inleveren. Ook die worden volledig uit elkaar gehaald, waarna de stof opnieuw wordt gewoven en gesponnen. De technologie hiervoor is vergevorderd, maar nog niet helemaal af. "Het is een stuk lastiger om al het katoen uit afgedankte spijkerbroeken te halen, dan te werken met snijafval en ongedragen stof," stelt Tonnaer. "Alle knopen moeten eruit, in de naden zitten garens met polyester. Jeans hebben zo veel elementen, dat het moeilijk is daar de juiste uit te halen. We kunnen het wel, maar zijn nog niet tevreden met het resultaat."

Dit levert een wat onregelmatig gekleurd en niet op alle plekken even sterk denim op, maar Tonnaer weet zeker dat dit een kwestie van tijd is. Volgens hem valt er ook geld te verdienen met duurzame spijkerbroeken. KOI hangt inmiddels in een aantal winkels, waaronder Heavens Playground, Bendorff, Suburbs en Sukha. "Het is een aantrekkelijke markt," zegt Tonnaer. "Consumenten staan open voor duurzame producten, dat zie je aan het succes van Marqt, Innocent en hybride auto's. Onze klanten bestaan uit twee groepen; de hardliners, die ook bewust eten en de trendsetters."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top