Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans | RetailDetail

Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans

Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans
Het nieuwe Amsterdamse spijkerbroekenmerk KOI opent donderdag een tijdelijke winkel in de hoofdstad waar consumenten hun gebruikte jeans kunnen inleveren. Deze worden door het bedrijf daarna gebruikt om nieuwe spijkerbroeken van te maken.Dat meldt dagblad Het Parool. KOI staat voor Kings of Indigo en bestaat sinds 2010. Oprichter is de 44-jarige Nederlandse ondernemer Tony Tonnaer die bekend is van het spijkerbroekenmerk Kuyichi dat louter met biologisch katoen werkt. Met KOI gaat hij nog een stap verder. Op dit moment worden de broeken gemaakt van snijafval uit fabrieken of stof die elders is afgekeurd vanwege een weeffoutje. "Die stof halen we volledig uit elkaar en dan gaan we opnieuw spinnen," zegt Tonnaer in de krant.

Nu wil de ondernemer nog een stap verder gaan. Donderdag opent in de Berenstraat, onderdeel van het modedistrict de Negen Straatjes, een tijdelijke winkel waar mensen afgedankte spijkerbroeken kunnen inleveren. Ook die worden volledig uit elkaar gehaald, waarna de stof opnieuw wordt gewoven en gesponnen. De technologie hiervoor is vergevorderd, maar nog niet helemaal af. "Het is een stuk lastiger om al het katoen uit afgedankte spijkerbroeken te halen, dan te werken met snijafval en ongedragen stof," stelt Tonnaer. "Alle knopen moeten eruit, in de naden zitten garens met polyester. Jeans hebben zo veel elementen, dat het moeilijk is daar de juiste uit te halen. We kunnen het wel, maar zijn nog niet tevreden met het resultaat."

Dit levert een wat onregelmatig gekleurd en niet op alle plekken even sterk denim op, maar Tonnaer weet zeker dat dit een kwestie van tijd is. Volgens hem valt er ook geld te verdienen met duurzame spijkerbroeken. KOI hangt inmiddels in een aantal winkels, waaronder Heavens Playground, Bendorff, Suburbs en Sukha. "Het is een aantrekkelijke markt," zegt Tonnaer. "Consumenten staan open voor duurzame producten, dat zie je aan het succes van Marqt, Innocent en hybride auto's. Onze klanten bestaan uit twee groepen; de hardliners, die ook bewust eten en de trendsetters."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Nederlandse modeketens knopen weer aan met groei

15/02/2018

Na enkele donkere jaren schijnt er weer licht aan het einde van de tunnel voor Nederlandse modeketens. Modebedrijven zoals C&A, WE, Coolcat of Score hebben het moeilijkste achter de rug, blijkt uit hun jaarcijfers. 

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top