Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans

Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans
Het nieuwe Amsterdamse spijkerbroekenmerk KOI opent donderdag een tijdelijke winkel in de hoofdstad waar consumenten hun gebruikte jeans kunnen inleveren. Deze worden door het bedrijf daarna gebruikt om nieuwe spijkerbroeken van te maken.Dat meldt dagblad Het Parool. KOI staat voor Kings of Indigo en bestaat sinds 2010. Oprichter is de 44-jarige Nederlandse ondernemer Tony Tonnaer die bekend is van het spijkerbroekenmerk Kuyichi dat louter met biologisch katoen werkt. Met KOI gaat hij nog een stap verder. Op dit moment worden de broeken gemaakt van snijafval uit fabrieken of stof die elders is afgekeurd vanwege een weeffoutje. "Die stof halen we volledig uit elkaar en dan gaan we opnieuw spinnen," zegt Tonnaer in de krant.

Nu wil de ondernemer nog een stap verder gaan. Donderdag opent in de Berenstraat, onderdeel van het modedistrict de Negen Straatjes, een tijdelijke winkel waar mensen afgedankte spijkerbroeken kunnen inleveren. Ook die worden volledig uit elkaar gehaald, waarna de stof opnieuw wordt gewoven en gesponnen. De technologie hiervoor is vergevorderd, maar nog niet helemaal af. "Het is een stuk lastiger om al het katoen uit afgedankte spijkerbroeken te halen, dan te werken met snijafval en ongedragen stof," stelt Tonnaer. "Alle knopen moeten eruit, in de naden zitten garens met polyester. Jeans hebben zo veel elementen, dat het moeilijk is daar de juiste uit te halen. We kunnen het wel, maar zijn nog niet tevreden met het resultaat."

Dit levert een wat onregelmatig gekleurd en niet op alle plekken even sterk denim op, maar Tonnaer weet zeker dat dit een kwestie van tijd is. Volgens hem valt er ook geld te verdienen met duurzame spijkerbroeken. KOI hangt inmiddels in een aantal winkels, waaronder Heavens Playground, Bendorff, Suburbs en Sukha. "Het is een aantrekkelijke markt," zegt Tonnaer. "Consumenten staan open voor duurzame producten, dat zie je aan het succes van Marqt, Innocent en hybride auto's. Onze klanten bestaan uit twee groepen; de hardliners, die ook bewust eten en de trendsetters."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top