Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans

Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans
Het nieuwe Amsterdamse spijkerbroekenmerk KOI opent donderdag een tijdelijke winkel in de hoofdstad waar consumenten hun gebruikte jeans kunnen inleveren. Deze worden door het bedrijf daarna gebruikt om nieuwe spijkerbroeken van te maken.Dat meldt dagblad Het Parool. KOI staat voor Kings of Indigo en bestaat sinds 2010. Oprichter is de 44-jarige Nederlandse ondernemer Tony Tonnaer die bekend is van het spijkerbroekenmerk Kuyichi dat louter met biologisch katoen werkt. Met KOI gaat hij nog een stap verder. Op dit moment worden de broeken gemaakt van snijafval uit fabrieken of stof die elders is afgekeurd vanwege een weeffoutje. "Die stof halen we volledig uit elkaar en dan gaan we opnieuw spinnen," zegt Tonnaer in de krant.

Nu wil de ondernemer nog een stap verder gaan. Donderdag opent in de Berenstraat, onderdeel van het modedistrict de Negen Straatjes, een tijdelijke winkel waar mensen afgedankte spijkerbroeken kunnen inleveren. Ook die worden volledig uit elkaar gehaald, waarna de stof opnieuw wordt gewoven en gesponnen. De technologie hiervoor is vergevorderd, maar nog niet helemaal af. "Het is een stuk lastiger om al het katoen uit afgedankte spijkerbroeken te halen, dan te werken met snijafval en ongedragen stof," stelt Tonnaer. "Alle knopen moeten eruit, in de naden zitten garens met polyester. Jeans hebben zo veel elementen, dat het moeilijk is daar de juiste uit te halen. We kunnen het wel, maar zijn nog niet tevreden met het resultaat."

Dit levert een wat onregelmatig gekleurd en niet op alle plekken even sterk denim op, maar Tonnaer weet zeker dat dit een kwestie van tijd is. Volgens hem valt er ook geld te verdienen met duurzame spijkerbroeken. KOI hangt inmiddels in een aantal winkels, waaronder Heavens Playground, Bendorff, Suburbs en Sukha. "Het is een aantrekkelijke markt," zegt Tonnaer. "Consumenten staan open voor duurzame producten, dat zie je aan het succes van Marqt, Innocent en hybride auto's. Onze klanten bestaan uit twee groepen; de hardliners, die ook bewust eten en de trendsetters."

Tags: