Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans | RetailDetail

Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans

Spijkerbroekenmerk opent inzamelwinkel oude jeans
Het nieuwe Amsterdamse spijkerbroekenmerk KOI opent donderdag een tijdelijke winkel in de hoofdstad waar consumenten hun gebruikte jeans kunnen inleveren. Deze worden door het bedrijf daarna gebruikt om nieuwe spijkerbroeken van te maken.Dat meldt dagblad Het Parool. KOI staat voor Kings of Indigo en bestaat sinds 2010. Oprichter is de 44-jarige Nederlandse ondernemer Tony Tonnaer die bekend is van het spijkerbroekenmerk Kuyichi dat louter met biologisch katoen werkt. Met KOI gaat hij nog een stap verder. Op dit moment worden de broeken gemaakt van snijafval uit fabrieken of stof die elders is afgekeurd vanwege een weeffoutje. "Die stof halen we volledig uit elkaar en dan gaan we opnieuw spinnen," zegt Tonnaer in de krant.

Nu wil de ondernemer nog een stap verder gaan. Donderdag opent in de Berenstraat, onderdeel van het modedistrict de Negen Straatjes, een tijdelijke winkel waar mensen afgedankte spijkerbroeken kunnen inleveren. Ook die worden volledig uit elkaar gehaald, waarna de stof opnieuw wordt gewoven en gesponnen. De technologie hiervoor is vergevorderd, maar nog niet helemaal af. "Het is een stuk lastiger om al het katoen uit afgedankte spijkerbroeken te halen, dan te werken met snijafval en ongedragen stof," stelt Tonnaer. "Alle knopen moeten eruit, in de naden zitten garens met polyester. Jeans hebben zo veel elementen, dat het moeilijk is daar de juiste uit te halen. We kunnen het wel, maar zijn nog niet tevreden met het resultaat."

Dit levert een wat onregelmatig gekleurd en niet op alle plekken even sterk denim op, maar Tonnaer weet zeker dat dit een kwestie van tijd is. Volgens hem valt er ook geld te verdienen met duurzame spijkerbroeken. KOI hangt inmiddels in een aantal winkels, waaronder Heavens Playground, Bendorff, Suburbs en Sukha. "Het is een aantrekkelijke markt," zegt Tonnaer. "Consumenten staan open voor duurzame producten, dat zie je aan het succes van Marqt, Innocent en hybride auto's. Onze klanten bestaan uit twee groepen; de hardliners, die ook bewust eten en de trendsetters."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.