Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

De doorbraak van het 3D-printen zorgt ook voor een omwenteling in de productie van sportmateriaal. Producenten als Nike en Adidas gebruiken de techniek al om sneller en goedkoper nieuwe sportschoenen te maken.

Prototypes en maatwerk

Bij Nike werd voor het eerst de zool van een sportschoen met studs voor American football-spelers via 3D ontwikkeld. Tot voor kort diende dat te gebeuren via een techniek waarbij kunststof in een mal werd gespoten, nu kan dat via een printtechniek waarbij fijne kunststoflaagjes boven elkaar worden gelegd. De manier van werken laat toe om elke speler een gepersonaliseerde schoen te kunnen geven zonder dat er telkens een nieuwe mal moet worden gemaakt.


Ook concurrent Adidas maakt al gebruik van de techniek in zijn productieproces: voor de opkomst van het 3D-printen zette Adidas twaalf mensen in voor de productie van een prototype, vandaag volstaan twee werknemers. Bovendien wordt de doorlooptijd ingekort van 4 tot 6 weken naar 1 à 2 dagen.


Nog te traag voor massaproductie

“We zijn nog een heel eind verwijderd van het inzetten van 3D-printers voor de massaproductie van goederen, maar we zullen er absoluut toe komen”, zei Shane Kohatsu, marketingdirecteur bij Stratasys, het bedrijf dat instaat voor 3D-printing bij onder meer Adidas, Nike en Reebok, in een gesprek met de Financial Times.


De grootste belemmering voor massaproductie vormt de snelheid: het duurt nog zowat twee uur om een zool te fabriceren via 3D. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top