Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

Sportfabrikanten gebruiken 3D-printers al voor prototypes

De doorbraak van het 3D-printen zorgt ook voor een omwenteling in de productie van sportmateriaal. Producenten als Nike en Adidas gebruiken de techniek al om sneller en goedkoper nieuwe sportschoenen te maken.

Prototypes en maatwerk

Bij Nike werd voor het eerst de zool van een sportschoen met studs voor American football-spelers via 3D ontwikkeld. Tot voor kort diende dat te gebeuren via een techniek waarbij kunststof in een mal werd gespoten, nu kan dat via een printtechniek waarbij fijne kunststoflaagjes boven elkaar worden gelegd. De manier van werken laat toe om elke speler een gepersonaliseerde schoen te kunnen geven zonder dat er telkens een nieuwe mal moet worden gemaakt.


Ook concurrent Adidas maakt al gebruik van de techniek in zijn productieproces: voor de opkomst van het 3D-printen zette Adidas twaalf mensen in voor de productie van een prototype, vandaag volstaan twee werknemers. Bovendien wordt de doorlooptijd ingekort van 4 tot 6 weken naar 1 à 2 dagen.


Nog te traag voor massaproductie

“We zijn nog een heel eind verwijderd van het inzetten van 3D-printers voor de massaproductie van goederen, maar we zullen er absoluut toe komen”, zei Shane Kohatsu, marketingdirecteur bij Stratasys, het bedrijf dat instaat voor 3D-printing bij onder meer Adidas, Nike en Reebok, in een gesprek met de Financial Times.


De grootste belemmering voor massaproductie vormt de snelheid: het duurt nog zowat twee uur om een zool te fabriceren via 3D. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top