Sportformule Time Out in conflict met franchisers | RetailDetail

Sportformule Time Out in conflict met franchisers

Sportformule Time Out in conflict met franchisers
De exploitant van sportformule Time Out rolt vechtend over straat met de dertien nog overgebleven franchisers van de formule. Dit heeft intussen geleid tot fysieke confrontaties, rechtszaken, een leveringsstop en een groot aantal onderlinge beschuldigingen en verwijten.

Ontaarde betalingsregeling

Dat meldt Fashion United. Het conflict begon in september vorig jaar toen Time Out naar eigen zeggen de toen nog 23 franchisers aansprak op hun betalingsachterstanden. Dat leidde toen tot een betalingsregeling en het vertrek van dertien franchisers bij de formule. De overige dertien wilden geen overeenkomst sluiten of kwamen daar volgens Time Out op terug.

 

Daarop heeft Time Out Licenties BV, eigendom van Unlimited Sports Group, op 7 februari van dit jaar de franchiseovereenkomst opgezegd, is gestopt met leveringen en heeft de huur van de winkelpanden beëindigd.

 

"Time Out wil van franchisenemers af"

De lezing van de franchisers is echter anders. Zij zien een franchisegever die van hen af wil omdat men een nieuwe start wil maken met Time Out. Daarbij wordt gewezen op de shop-in-shop van Time Out Footwear bij een vestiging van Perry Sport in Hoofddorp.

 

De schulden waarover Time Out Licenties ineens afspraken wilde maken zouden volgens de advocaat van de franchisers niet ongebruikelijk zijn in de branche en in eerdere jaren nooit voor problemen hebben gezorgd. De advocaat stelt dat Time Out Licenties zijn plicht als franchisegever niet is nagekomen.


Slaags met deurwaarders

Het conflict wordt intussen op verschillende niveaus uitgevochten. Zo hebben de franchisers in vier gevallen zaken voor de rechtbank gewonnen waarin Time Out Licenties ontruiming van de winkelpanden eiste. Ook de komst van beveiligingsteams namens de franchisegevers viel niet goed bij de ondernemers.

 

Volgens de advocaat liep het daarbij een aantal keer stevig uit de hand en moest de politie eraan te pas komen. Time Out Licenties stelt dat het slechts deurwaarders waren die de voorraad wilde inventariseren, wat een normale gang van zaken zou zijn in geval van een conflict.



Intussen lopen er nog de nodige bodemprocedures rond de betalingsachterstanden en lijkt het erop dat het einde van dit conflict nog lang niet in zicht is. Toch toont Bernard O'Herne van Time Out Licenties zich tegenover Fashion United optimistisch: "Dat er een oplossing moet komen, is duidelijk. En die oplossing komt er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Nederlandse modeketens knopen weer aan met groei

15/02/2018

Na enkele donkere jaren schijnt er weer licht aan het einde van de tunnel voor Nederlandse modeketens. Modebedrijven zoals C&A, WE, Coolcat of Score hebben het moeilijkste achter de rug, blijkt uit hun jaarcijfers. 

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top