Sportformule Time Out in conflict met franchisers

Sportformule Time Out in conflict met franchisers
De exploitant van sportformule Time Out rolt vechtend over straat met de dertien nog overgebleven franchisers van de formule. Dit heeft intussen geleid tot fysieke confrontaties, rechtszaken, een leveringsstop en een groot aantal onderlinge beschuldigingen en verwijten.

Ontaarde betalingsregeling

Dat meldt Fashion United. Het conflict begon in september vorig jaar toen Time Out naar eigen zeggen de toen nog 23 franchisers aansprak op hun betalingsachterstanden. Dat leidde toen tot een betalingsregeling en het vertrek van dertien franchisers bij de formule. De overige dertien wilden geen overeenkomst sluiten of kwamen daar volgens Time Out op terug.

 

Daarop heeft Time Out Licenties BV, eigendom van Unlimited Sports Group, op 7 februari van dit jaar de franchiseovereenkomst opgezegd, is gestopt met leveringen en heeft de huur van de winkelpanden beëindigd.

 

"Time Out wil van franchisenemers af"

De lezing van de franchisers is echter anders. Zij zien een franchisegever die van hen af wil omdat men een nieuwe start wil maken met Time Out. Daarbij wordt gewezen op de shop-in-shop van Time Out Footwear bij een vestiging van Perry Sport in Hoofddorp.

 

De schulden waarover Time Out Licenties ineens afspraken wilde maken zouden volgens de advocaat van de franchisers niet ongebruikelijk zijn in de branche en in eerdere jaren nooit voor problemen hebben gezorgd. De advocaat stelt dat Time Out Licenties zijn plicht als franchisegever niet is nagekomen.


Slaags met deurwaarders

Het conflict wordt intussen op verschillende niveaus uitgevochten. Zo hebben de franchisers in vier gevallen zaken voor de rechtbank gewonnen waarin Time Out Licenties ontruiming van de winkelpanden eiste. Ook de komst van beveiligingsteams namens de franchisegevers viel niet goed bij de ondernemers.

 

Volgens de advocaat liep het daarbij een aantal keer stevig uit de hand en moest de politie eraan te pas komen. Time Out Licenties stelt dat het slechts deurwaarders waren die de voorraad wilde inventariseren, wat een normale gang van zaken zou zijn in geval van een conflict.



Intussen lopen er nog de nodige bodemprocedures rond de betalingsachterstanden en lijkt het erop dat het einde van dit conflict nog lang niet in zicht is. Toch toont Bernard O'Herne van Time Out Licenties zich tegenover Fashion United optimistisch: "Dat er een oplossing moet komen, is duidelijk. En die oplossing komt er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top