Sportformule Time Out in conflict met franchisers

Sportformule Time Out in conflict met franchisers
De exploitant van sportformule Time Out rolt vechtend over straat met de dertien nog overgebleven franchisers van de formule. Dit heeft intussen geleid tot fysieke confrontaties, rechtszaken, een leveringsstop en een groot aantal onderlinge beschuldigingen en verwijten.

Ontaarde betalingsregeling

Dat meldt Fashion United. Het conflict begon in september vorig jaar toen Time Out naar eigen zeggen de toen nog 23 franchisers aansprak op hun betalingsachterstanden. Dat leidde toen tot een betalingsregeling en het vertrek van dertien franchisers bij de formule. De overige dertien wilden geen overeenkomst sluiten of kwamen daar volgens Time Out op terug.

 

Daarop heeft Time Out Licenties BV, eigendom van Unlimited Sports Group, op 7 februari van dit jaar de franchiseovereenkomst opgezegd, is gestopt met leveringen en heeft de huur van de winkelpanden beëindigd.

 

"Time Out wil van franchisenemers af"

De lezing van de franchisers is echter anders. Zij zien een franchisegever die van hen af wil omdat men een nieuwe start wil maken met Time Out. Daarbij wordt gewezen op de shop-in-shop van Time Out Footwear bij een vestiging van Perry Sport in Hoofddorp.

 

De schulden waarover Time Out Licenties ineens afspraken wilde maken zouden volgens de advocaat van de franchisers niet ongebruikelijk zijn in de branche en in eerdere jaren nooit voor problemen hebben gezorgd. De advocaat stelt dat Time Out Licenties zijn plicht als franchisegever niet is nagekomen.


Slaags met deurwaarders

Het conflict wordt intussen op verschillende niveaus uitgevochten. Zo hebben de franchisers in vier gevallen zaken voor de rechtbank gewonnen waarin Time Out Licenties ontruiming van de winkelpanden eiste. Ook de komst van beveiligingsteams namens de franchisegevers viel niet goed bij de ondernemers.

 

Volgens de advocaat liep het daarbij een aantal keer stevig uit de hand en moest de politie eraan te pas komen. Time Out Licenties stelt dat het slechts deurwaarders waren die de voorraad wilde inventariseren, wat een normale gang van zaken zou zijn in geval van een conflict.



Intussen lopen er nog de nodige bodemprocedures rond de betalingsachterstanden en lijkt het erop dat het einde van dit conflict nog lang niet in zicht is. Toch toont Bernard O'Herne van Time Out Licenties zich tegenover Fashion United optimistisch: "Dat er een oplossing moet komen, is duidelijk. En die oplossing komt er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Luxegroep LVMH overtreft verwachtingen na derde kwartaal

10/10/2017

In de eerste drie kwartalen van zijn boekjaar heeft de Franse luxegroep LVMH de omzetverwachtingen weten te overtreffen. Het moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton en Christian Dior groeide met 12% op vergelijkbare basis, tot 30,1 miljard euro.

Back to top