Stabiele resultaten voor Italiaanse modegroep OTB | RetailDetail

Stabiele resultaten voor Italiaanse groep achter Diesel

Stabiele resultaten voor Italiaanse groep achter Diesel

De Italiaanse modegroep OTB, moederbedrijf van merken als Diesel, Viktor&Rolf en Maison Margiela, heeft in 2016 gelijkaardige resultaten neergezet als in 2015. Vlaggenschip Diesel deed het minder goed, maar de premiummerken compenseerden.

 

Verlies bij Diesel

Voor de hele groep kwam in 2016 de omzet uit op 1,58 miljard euro, tegen 1,582 miljard euro in 2015. Ook de EBITDA bleef bij 68 miljoen euro vrijwel gelijk ten opzichte van jaar geleden. De geconsolideerde winst in 2015 was 3,5 miljoen euro: die steeg in 2016 licht naar 3,8 miljoen euro.

 

2016 was vooral een zwak jaar voor Diesel, het belangrijkste merk van de groep. Dat haalde in 2016 een omzet van 960 miljoen euro, maar door een strategische beslissing om het merk te herpositioneren op vlak distributie was er toch sprake van een verlies.

 

Groei bij premiummerken

Dat verlies werd wel goedgemaakt door de premium merken van de groep. Zo blijft Maison Margiela bezig aan een opmars en werd 2016 afgerond met een omzet van 135 miljoen euro. Bij Marni was er dan weer sprake van een tweecijferige groei, waardoor de totale omzet uitkwam op 170 miljoen euro. Viktor&Rolf profiteerde dan weer van de lancering van V&R Mariage: die collectie werd goed ontvangen en het doel is om in het tweede seizoen de omzet daar de verdubbelen.

 

Ook de online verkoop van de groei kende een tweecijferige groei en OTB Group wil in 2017 een aanzienlijk deel van zijn investeringen gebruiken om de digitale groei verder te ondersteunen.

 

Op geografisch gebied blijven de Verenigde Staten en Japan de belangrijkste markten en wist OTB stand te houden met al zijn merken in Europa. De komende tijd wil het bedrijf meer aandacht schenken aan Azië en met name aan China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.