Steeds meer kleding geïmporteerd uit Azië | RetailDetail

Steeds meer kleding geïmporteerd uit Azië

Steeds meer kleding geïmporteerd uit Azië

In 2015 hebben de 28 landen van de Europese Unie voor maar liefst 81 miljard euro aan kleding geïmporteerd. 77% daarvan kwam uit Azië: op tien jaar tijd is de kledingimport uit Azië zo bijna verdubbeld.

Stijging import, daling prijzen

In de voorbije tien jaar groeide de kledingimport in de EU met 32 miljard euro. 30 miljard euro daarvan kwam uit Azië, met driekwart uit China en Bangladesh. De lage kosten en de grote concentratie van bedrijven maken het steeds interessanter om kleding uit Azië te importeren, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor sommige landen is die kledingexport van levensbelang: zo was de kledingexport in Bangladesh goed voor maar liefst 47% van de totale exportwaarde in 2015. Ook in Cambodja (27%) en Sri Lanka (17%) is de kledingexport een belangrijke sector.

 

Ook de consument profiteert van de lage kosten in Azië: in twee jaar tijd daalden de prijzen met bijna vier procent en in 2015 was de gemiddelde prijs voor kleding lager dan tien jaar geleden. De prijzen liggen nu ook lager dan ooit het geval was de voorbije tien jaar. De piek was te vinden in 2007, toen de prijzen vier procent hoger lagen dan in 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.