Steeds meer kleding geïmporteerd uit Azië | RetailDetail

Steeds meer kleding geïmporteerd uit Azië

Steeds meer kleding geïmporteerd uit Azië

In 2015 hebben de 28 landen van de Europese Unie voor maar liefst 81 miljard euro aan kleding geïmporteerd. 77% daarvan kwam uit Azië: op tien jaar tijd is de kledingimport uit Azië zo bijna verdubbeld.

Stijging import, daling prijzen

In de voorbije tien jaar groeide de kledingimport in de EU met 32 miljard euro. 30 miljard euro daarvan kwam uit Azië, met driekwart uit China en Bangladesh. De lage kosten en de grote concentratie van bedrijven maken het steeds interessanter om kleding uit Azië te importeren, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor sommige landen is die kledingexport van levensbelang: zo was de kledingexport in Bangladesh goed voor maar liefst 47% van de totale exportwaarde in 2015. Ook in Cambodja (27%) en Sri Lanka (17%) is de kledingexport een belangrijke sector.

 

Ook de consument profiteert van de lage kosten in Azië: in twee jaar tijd daalden de prijzen met bijna vier procent en in 2015 was de gemiddelde prijs voor kleding lager dan tien jaar geleden. De prijzen liggen nu ook lager dan ooit het geval was de voorbije tien jaar. De piek was te vinden in 2007, toen de prijzen vier procent hoger lagen dan in 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).