Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie

Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie
Engelhorn.de

Steeds meer kledingwinkels in Duitse steden hebben een nieuwe manier gevonden om klanten te lokken: het aanbieden van drankjes of zelfs volledige maaltijden. Een modewinkel uit Mannheim heeft zelfs een tweesterrenrestaurant onder dak.

Sfeer en beleving

Een van de pioniers op dat vlak in Duitsland is de keten Breuninger. In de vestigingen van die modeketen in Stuttgart en Düsseldorf zijn de twee enige filialen op het vasteland van de bar Sansibar te vinden. “Gastronomie is een bijzonder belangrijk onderdeel van ons businessmodel. Het draagt bij aan de sfeer en de beleving”, zegt een woordvoerder van Breuninger aan Fashion Network.

 

Sommige modebedrijven durven zelfs nog een stap verder te gaan dan Breuninger: bij Engelhorn in Mannheim zijn een champagnebar en verschillende restaurants te vinden. Een daarvan, Opus V, werd onlangs zelfs bekroond met twee Michelin-sterren. Daarnaast biedt Engelhorn ook kooklessen aan. “We willen mensen omwille van de groei van e-commerce een aanleiding geven om toch naar de stad te komen”, zegt mede-eigenaar Andreas Hilgenstock. “Je kunt het internet immers niet eten, ruiken of proeven.”

 

Ook in Benelux

Natuurlijk zijn het niet enkel de Duitse modewinkels die wel een voordeel zien in ‘blurring’, waarbij twee retailtakken met elkaar worden gecombineerd. Ook in België en Nederland zijn er de voorbije jaren al verschillende voorbeelden van te vinden. In januari 2015 opende hotelketen Van der Valk een eerste versmarkt in een van de hotels. In de toekomst moet bij elke vestiging van de keten zo’n versmarkt te vinden zijn. Door de aankopen voor het hotel, het restaurant en de versmarkt te combineren, kan Van der Valk zelfs bijzonder competitieve prijzen aanbieden.

 

Ook Nederlandse supermarktketens zien wel brood in blurring. Zo wil Albert Heijn bij een flink aantal vestigingen een koffiecafé of een restaurant openen, en heeft Plus al geëxperimenteerd met een pop-uprestaurant. De Food Markets van Jumbo en het concept World of Food van Dekamarkt drijven dat idee zelfs nog een beetje verder.

 

In België is het bekendste voorbeeld van blurring misschien wel de Wasbar, waar klanten rustig iets kunnen drinken of eten, terwijl ze hun was doen. In Antwerpen opende in oktober van vorig jaar dan weer een pop-up waarbij een fietsenwinkel en een boekhandelaar tijdelijk onder een dak te vinden waren. Op kleine schaal zijn er in zowel Nederland en België al verschillende modewinkels of pakweg kapperszaken te vinden, waar de klanten een hapje of een drankje krijgen aangeboden.

 

Tegenstand

Niet iedereen is even tevreden met blurring, zoals bleek uit een kort geding dat de Nederlandse SlijtersUnie had aangespannen tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Die laatste had een proefproject op poten gezet, waarbij mengvormen van winkels en horeca tijdelijk werden toegelaten. De SlijtersUnie vond dat een overtreding van de Drank- en Horecawet, maar kreeg ongelijk van de rechter.

 

De oermoeder van blurring is misschien wel Ikea, dat al jaren succes oogst met de eigen restaurants en de verkoop van Zweedse voeding. Daar werd het concept zelfs zo’n groot succes dat sommige klanten nog enkel naar de woonwinkels komen om een maaltijd te eten en Ikea denkt nu zelfs aan een keten van losstaande restaurants

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

C&A trekt zich terug uit Rusland

18/07/2017

Textielketen C&A trekt zich volledig terug uit Rusland. Voor de winkels in Rusland werkt C&A samen met de Russian Trade Group, maar die samenwerking is nu stopgezet. Ook Mexx heeft besloten om alle winkels in het land te sluiten.

Zalando komt met Prime-achtige service

18/07/2017

In het tweede kwartaal van 2017 is de omzet van webshop Zalando iets minder hard gegroeid dan in voorgaande kwartalen. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers die het bedrijf heeft vrijgegeven. Daarnaast kondigde Zalando ook meteen een nieuwe abonnementsservice aan.

Björn Borg opent nieuwe flagshipstores in België en Nederland

18/07/2017

Het Zweedse Björn Borg opent dit jaar nog nieuwe flagshipstores in België en Nederland. Het zet zo zijn expansie verder, nadat het onlangs ook al nieuwe vestigingen opende in Brugge, Haarlem en Zwolle.

Havaianas heeft een nieuwe eigenaar

14/07/2017

Het Braziliaanse Alpargatas, het bedrijf achter de bekende Havaianas-slippers, heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Investeringsbedrijf J&F Investimentos heeft zijn meerderheidsbelang verkocht aan drie Braziliaanse banden.

Tiffany & Co heeft nieuwe CEO

14/07/2017

Juwelier Tiffany & Co heeft Alessandro Bogliolo aangesteld als de nieuwe CEO. Hij volgt vanaf 2 oktober Frederic Cumenal op, die vijf maanden geleden al het bedrijf verliet.

C&A lijdt opnieuw verlies in België

14/07/2017

Kledingketen C&A heeft ook in 2016 een tik gekregen in België. Naast een omzetdaling moest het Nederlandse bedrijf ook een verlies slikken: het is al het tweede jaar op rij dat C&A in België rode cijfers in de boeken schrijft.

Back to top