Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie | RetailDetail

Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie

Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie
Engelhorn.de

Steeds meer kledingwinkels in Duitse steden hebben een nieuwe manier gevonden om klanten te lokken: het aanbieden van drankjes of zelfs volledige maaltijden. Een modewinkel uit Mannheim heeft zelfs een tweesterrenrestaurant onder dak.

Sfeer en beleving

Een van de pioniers op dat vlak in Duitsland is de keten Breuninger. In de vestigingen van die modeketen in Stuttgart en Düsseldorf zijn de twee enige filialen op het vasteland van de bar Sansibar te vinden. “Gastronomie is een bijzonder belangrijk onderdeel van ons businessmodel. Het draagt bij aan de sfeer en de beleving”, zegt een woordvoerder van Breuninger aan Fashion Network.

 

Sommige modebedrijven durven zelfs nog een stap verder te gaan dan Breuninger: bij Engelhorn in Mannheim zijn een champagnebar en verschillende restaurants te vinden. Een daarvan, Opus V, werd onlangs zelfs bekroond met twee Michelin-sterren. Daarnaast biedt Engelhorn ook kooklessen aan. “We willen mensen omwille van de groei van e-commerce een aanleiding geven om toch naar de stad te komen”, zegt mede-eigenaar Andreas Hilgenstock. “Je kunt het internet immers niet eten, ruiken of proeven.”

 

Ook in Benelux

Natuurlijk zijn het niet enkel de Duitse modewinkels die wel een voordeel zien in ‘blurring’, waarbij twee retailtakken met elkaar worden gecombineerd. Ook in België en Nederland zijn er de voorbije jaren al verschillende voorbeelden van te vinden. In januari 2015 opende hotelketen Van der Valk een eerste versmarkt in een van de hotels. In de toekomst moet bij elke vestiging van de keten zo’n versmarkt te vinden zijn. Door de aankopen voor het hotel, het restaurant en de versmarkt te combineren, kan Van der Valk zelfs bijzonder competitieve prijzen aanbieden.

 

Ook Nederlandse supermarktketens zien wel brood in blurring. Zo wil Albert Heijn bij een flink aantal vestigingen een koffiecafé of een restaurant openen, en heeft Plus al geëxperimenteerd met een pop-uprestaurant. De Food Markets van Jumbo en het concept World of Food van Dekamarkt drijven dat idee zelfs nog een beetje verder.

 

In België is het bekendste voorbeeld van blurring misschien wel de Wasbar, waar klanten rustig iets kunnen drinken of eten, terwijl ze hun was doen. In Antwerpen opende in oktober van vorig jaar dan weer een pop-up waarbij een fietsenwinkel en een boekhandelaar tijdelijk onder een dak te vinden waren. Op kleine schaal zijn er in zowel Nederland en België al verschillende modewinkels of pakweg kapperszaken te vinden, waar de klanten een hapje of een drankje krijgen aangeboden.

 

Tegenstand

Niet iedereen is even tevreden met blurring, zoals bleek uit een kort geding dat de Nederlandse SlijtersUnie had aangespannen tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Die laatste had een proefproject op poten gezet, waarbij mengvormen van winkels en horeca tijdelijk werden toegelaten. De SlijtersUnie vond dat een overtreding van de Drank- en Horecawet, maar kreeg ongelijk van de rechter.

 

De oermoeder van blurring is misschien wel Ikea, dat al jaren succes oogst met de eigen restaurants en de verkoop van Zweedse voeding. Daar werd het concept zelfs zo’n groot succes dat sommige klanten nog enkel naar de woonwinkels komen om een maaltijd te eten en Ikea denkt nu zelfs aan een keten van losstaande restaurants

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Jeansketen Lake Side failliet verklaard

22/02/2018

Alle 28 winkels van de modeketen Lake Side zijn failliet verklaard. Zo komt waarschijnlijk een einde aan een bedrijf dat zes jaar geleden nog meer dan zeventig winkels had. De curator wil wel werk maken van een doorstart.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Back to top