Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie

Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie
Engelhorn.de

Steeds meer kledingwinkels in Duitse steden hebben een nieuwe manier gevonden om klanten te lokken: het aanbieden van drankjes of zelfs volledige maaltijden. Een modewinkel uit Mannheim heeft zelfs een tweesterrenrestaurant onder dak.

Sfeer en beleving

Een van de pioniers op dat vlak in Duitsland is de keten Breuninger. In de vestigingen van die modeketen in Stuttgart en Düsseldorf zijn de twee enige filialen op het vasteland van de bar Sansibar te vinden. “Gastronomie is een bijzonder belangrijk onderdeel van ons businessmodel. Het draagt bij aan de sfeer en de beleving”, zegt een woordvoerder van Breuninger aan Fashion Network.

 

Sommige modebedrijven durven zelfs nog een stap verder te gaan dan Breuninger: bij Engelhorn in Mannheim zijn een champagnebar en verschillende restaurants te vinden. Een daarvan, Opus V, werd onlangs zelfs bekroond met twee Michelin-sterren. Daarnaast biedt Engelhorn ook kooklessen aan. “We willen mensen omwille van de groei van e-commerce een aanleiding geven om toch naar de stad te komen”, zegt mede-eigenaar Andreas Hilgenstock. “Je kunt het internet immers niet eten, ruiken of proeven.”

 

Ook in Benelux

Natuurlijk zijn het niet enkel de Duitse modewinkels die wel een voordeel zien in ‘blurring’, waarbij twee retailtakken met elkaar worden gecombineerd. Ook in België en Nederland zijn er de voorbije jaren al verschillende voorbeelden van te vinden. In januari 2015 opende hotelketen Van der Valk een eerste versmarkt in een van de hotels. In de toekomst moet bij elke vestiging van de keten zo’n versmarkt te vinden zijn. Door de aankopen voor het hotel, het restaurant en de versmarkt te combineren, kan Van der Valk zelfs bijzonder competitieve prijzen aanbieden.

 

Ook Nederlandse supermarktketens zien wel brood in blurring. Zo wil Albert Heijn bij een flink aantal vestigingen een koffiecafé of een restaurant openen, en heeft Plus al geëxperimenteerd met een pop-uprestaurant. De Food Markets van Jumbo en het concept World of Food van Dekamarkt drijven dat idee zelfs nog een beetje verder.

 

In België is het bekendste voorbeeld van blurring misschien wel de Wasbar, waar klanten rustig iets kunnen drinken of eten, terwijl ze hun was doen. In Antwerpen opende in oktober van vorig jaar dan weer een pop-up waarbij een fietsenwinkel en een boekhandelaar tijdelijk onder een dak te vinden waren. Op kleine schaal zijn er in zowel Nederland en België al verschillende modewinkels of pakweg kapperszaken te vinden, waar de klanten een hapje of een drankje krijgen aangeboden.

 

Tegenstand

Niet iedereen is even tevreden met blurring, zoals bleek uit een kort geding dat de Nederlandse SlijtersUnie had aangespannen tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Die laatste had een proefproject op poten gezet, waarbij mengvormen van winkels en horeca tijdelijk werden toegelaten. De SlijtersUnie vond dat een overtreding van de Drank- en Horecawet, maar kreeg ongelijk van de rechter.

 

De oermoeder van blurring is misschien wel Ikea, dat al jaren succes oogst met de eigen restaurants en de verkoop van Zweedse voeding. Daar werd het concept zelfs zo’n groot succes dat sommige klanten nog enkel naar de woonwinkels komen om een maaltijd te eten en Ikea denkt nu zelfs aan een keten van losstaande restaurants

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top