Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Modelabel Stella McCartney heeft voor het eerst een milieuwinst- en verliesrekening vrijgegeven. Daarin plakt het een waarde op de milieu-impact van het bedrijf. Die is in de afgelopen drie jaar opgelopen tot 5,5 miljoen euro.

 

Ecologische voetafdruk 35 procent lager

De milieu-impact van het modehuis bedraagt vandaag 7 procent meer dan drie jaar geleden, maar Stella McCartney wijt dat voornamelijk aan de sterke groei van het merk. In 2015 behaalde het bedrijf immers zijn beste resultaten sinds de oprichting in 2001.

 

De gemiddelde ecologische voetafdruk is de afgelopen drie jaar wel gedaald met 35 procent per kilogram aan gebruikt materiaal. De gemiddelde impact per kilo is nu 7,69 euro. In 2013 was dat nog 11,82 euro.

 

"Mode is een industrie die een belangrijke impact op de aarde heeft. Het gaat niet alleen om coole kleding en trends,” zegt Stella McCartney in reactie op de resultaten. “Ikzelf en mijn gehele team dagen onszelf en de industrie iedere dag uit: Wat kunnen we beter doen? Kunnen we verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor wat we doen en wat we maken? In de afgelopen drie jaar hebben we ons sterk ingezet voor het verminderen van de milieu-impact. We zijn niet perfect, maar we zullen deze inspanningen voortzetten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.