Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Modelabel Stella McCartney heeft voor het eerst een milieuwinst- en verliesrekening vrijgegeven. Daarin plakt het een waarde op de milieu-impact van het bedrijf. Die is in de afgelopen drie jaar opgelopen tot 5,5 miljoen euro.

 

Ecologische voetafdruk 35 procent lager

De milieu-impact van het modehuis bedraagt vandaag 7 procent meer dan drie jaar geleden, maar Stella McCartney wijt dat voornamelijk aan de sterke groei van het merk. In 2015 behaalde het bedrijf immers zijn beste resultaten sinds de oprichting in 2001.

 

De gemiddelde ecologische voetafdruk is de afgelopen drie jaar wel gedaald met 35 procent per kilogram aan gebruikt materiaal. De gemiddelde impact per kilo is nu 7,69 euro. In 2013 was dat nog 11,82 euro.

 

"Mode is een industrie die een belangrijke impact op de aarde heeft. Het gaat niet alleen om coole kleding en trends,” zegt Stella McCartney in reactie op de resultaten. “Ikzelf en mijn gehele team dagen onszelf en de industrie iedere dag uit: Wat kunnen we beter doen? Kunnen we verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor wat we doen en wat we maken? In de afgelopen drie jaar hebben we ons sterk ingezet voor het verminderen van de milieu-impact. We zijn niet perfect, maar we zullen deze inspanningen voortzetten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.