Sterke dollar drukt winst H&M | RetailDetail

Sterke dollar drukt winst H&M

Sterke dollar drukt winst H&M

De Zweedse modegroep H&M heeft in het boekjaar 2016, dat op 30 november ten einde liep, zijn omzet met 7% zien stijgen. Omwille van een sterke dollar en meer kortingen daalde de winst wel ten opzichte van een jaar eerder.

Inzetten op expansie

De omzet van H&M groeide in 2016 naar 222,9 miljard Zweedse kroon (23,6 miljard euro). Ondanks die mooie groei daalde de winst na belastingen wel naar 18,6 miljard Zweedse kroon (2 miljard euro), wat volgens H&M te wijten was aan hogere kosten vanwege de sterke positie van de dollar en meer kortingen in de winkels. Het aantal winkels van H&M groeide in 2016 met 427 filialen naar 4.351 in 64 markten. Online is H&M actief in 35 landen, elf meer dan eind 2015.

 

Ook in 2017 blijft H&M verder inzetten op expansie: zo wil het opnieuw ongeveer 430 nieuwe winkels openen, onder andere voor het eerst in Kazachstan, Colombia, IJsland, Vietnam en Georgië. H&M zal ook wel zijn bestaande netwerk herbekijken en mogelijk moeten onrendabele winkels verhuizen of de deuren sluiten.

 

De meeste nieuwe winkels zullen van het merk H&M zijn, ongeveer 70 tot 80 vestigingen zullen onder een zustermerk werken. Daarnaast komen er ook online zes nieuwe markten bij. H&M verwacht dan ook dat de omzet voor het lopende boekjaar met 10 tot 15% de hoogte zal ingaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.