Sterke euro weegt op Inditex | RetailDetail

Sterke euro weegt op Inditex

Sterke euro weegt op Inditex

De sterke euro heeft Inditex parten gespeeld. Tussen begin februari en eind april bleef de omzet, na omzetting in euro, immers steken op 3,748 miljard euro, slechts 4% meer dan in dezelfde periode van 2013.

Omzet in lokale munt stijgt 11%

De moedermaatschappij van onder meer Zara, Massimo Dutti, Bershka en Uterqüe zou bij constante wisselkoersen een stijging van de omzet met 11% hebben kunnen voorleggen. Munten als de Japanse yen, de Turkse lira en de Russische roebel zagen hun wisselkoers tegenover de Europese eenheidsmunt het voorbije jaar echter tussen 14 en 21 procent dalen, en dat weegt door bij de omrekening. Zeker gezien het concern een derde van zijn verkoopcijfer buiten Europa realiseert.

 

De impact op de winst was dan ook nog groter: het nettoresultaat zakte van 438 miljoen euro naar 406 miljoen euro, een daling met 7,3% en goed voor de scherpste terugval in de afgelopen vijf jaar. De brutomarge bleef nochtans vrij goed overeind. Deze bedroeg eind april 58,9%, terwijl die een jaar eerder 59,6% bedroeg.

 

Bijna 6.400 winkels wereldwijd

Positief voor Inditex was dat het op zijn economisch zwaar getroffen Spaanse thuismarkt, waar het nog altijd een vijfde van zijn verkoopcijfer realiseert, een toename van de omzet kon optekenen. Het verkoopcijfer lag er in juni 0,7% hoger dan in dezelfde maand van 2013.

 

Globaal is Inditex aanwezig in 88 markten. Het telde er eind april in totaal 6.393 winkels. Tijdens het eerste kwartaal werden 53 nieuwe verkooppunten geopend in 26 markten. In september start Inditex ook met online verkopen in Zuid-Korea en Mexico, later op het jaar opent het nog een online loket bij het Chinese handelsplatform Tmall.

 

Aandeel wordt gesplitst in vijf

Op financieel vlak gaat Inditex zijn aandelen splitsen. Voor elk huidig aandeel krijgen de aandeelhouders vijf nieuwe titels. Dat zal de effecten minder zwaar en dus makkelijker te verhandelen maken. De splitsing is gepland voor 25 juli.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.