Suitable zet stap naar België | RetailDetail

Suitable zet stap naar België

Suitable zet stap naar België

Herenmodeketen Suitable gaat volgend jaar zijn eerste fysieke winkel buiten de landsgrenzen openen. Antwerpen krijgt de primeur, al is Suitable er al wel aanwezig met een Belgische webshop.

Taalverschil

"België is een ideale springplank om te testen of het Suitable-concept in het buitenland aanslaat", zegt oprichter Raoul van Dun aan Retailwatching over zijn keuze om de sprong naar België te maken. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met de verschillen tussen België en Nederland, ook op het vlak van de taal: "Als Belgen het hebben over een vest, gaat het in Nederland toch echt over een blazertje", aldus Van Dun.

 

De uitbreiding naar België wil niet zeggen dat de vooruitgang in Nederland tot een stilstand komt. Op 3 augustus opende er nog een winkel in Oisterwijk, ondertussen al de twaalfde vestiging, en ook in Amsterdam zijn er plannen voor een nieuw filiaal. Dat zou dan de tweede winkel van Suitable in de hoofdstad zijn.

 

De nieuwe winkel in Amsterdam, waarvoor wel nog geen pand gevonden is, wordt volgens Van Dun een conceptwinkel met een breder assortiment dan in de andere vestigingen. Hij zal ook niet te vinden zijn in een typische winkelstraat. Van Dun benadrukt ook dat de keten steeds moet groeien met eigen middelen: hij wil bijvoorbeeld geen gebruik maken van private-equitybedrijven.

 

Website moet persoonlijker worden

Ondertussen wil Suitable ook zijn omnichannelaanpak verder uitbreiden: zo wordt momenteel een systeem getest waarbij klanten een gepersonaliseerde pagina te zien krijgen wanneer ze de website bezoeken. "Voor het einde van dit jaar willen we dit breed uitrollen. De volgende stappen zijn het personaliseren van kleur, maat en pasvorm."

 

Als het aan Van Dun ligt, dan wordt dat ook doorgetrokken naar de fysieke winkels. Daar zouden werknemers dan weten welke producten klanten online hebben gekocht en kunnen ze zo nieuwe bijpassende stukken aanraden. "Technisch gezien is dat allemaal mogelijk, maar we moeten rekening houden met de acceptatiegraad onder klanten", blijft hij wel voorzichtig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.