Superdry-oprichter financiert anti-brexitcampagne

Julian Dunkerton, medeoprichter van modemerk Superdry, doneert een recordbedrag van één miljoen pond (1,1 miljoen euro) aan een organisatie die de brexit ongedaan wil maken.

 

Actief in 46 landen

“Als de brexit 20 jaar geleden had plaatsgevonden, dan was Superdry nooit het internationale succes geworden dat het vandaag is,” zo verklaarde de multimiljonair. “We zouden te veel geworsteld hebben met douanetarieven. Maar binnen de Europese eenheidsmarkt hadden we nooit schrik om een winkel te openen in Frankrijk, Duitsland, België of waar dan ook.” Superdry werd opgericht in 2003 en heeft intussen 515 winkels in 46 landen.

 

De ondernemer financiert nu de People’s Vote campagne, die ijvert voor een nieuw referendum over de brexit. De Britse regering sluit die piste uit, maar de publieke opinie lijkt almaar meer gewonnen voor het idee. “Ik denk dat we een reële kans maken om de beslissing terug te draaien,” aldus Dunkerton. Recent zette de topman een stap opzij in zijn bedrijf, al blijft hij wel een grote aandeelhouder.

 

Hij is overigens niet de eerste retailer die zijn bezorgdheid uitspreekt over de mogelijke gevolgen van een 'harde brexit' (een uittreding zonder akkoord). De grote supermarktketens vrezen voor prijsstijgingen en bevoorradingsproblemen en vragen hun leveranciers om noodmaatregelen te voorzien.