SuperGroup ziet halfjaarwinst 30% inzakken | RetailDetail

SuperGroup ziet halfjaarwinst 30% inzakken

SuperGroup ziet halfjaarwinst 30% inzakken

SuperGroup, eigenaar van kledingmerk Superdry, zag zijn winst in het eerste halfjaar met bijna een derde afkalven. De ongewoon warme herfst speelde het merk parten, zegt het bedrijf, al verklaart dat niet alles.

 

"Tweede jaarhelft belangrijker"

SuperGroup realiseerde in de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar (tot 25 oktober) een omzet van 208 miljoen pond (ruim 260 miljoen euro), een stijging met 8,4%. Op vergelijkbare basis ging de omzet er echter met 4,1% op achteruit.

 

De onderliggende winst vóór belastingen daalde fel: van 17,9 miljoen pond vorig jaar tot 12,5 miljoen pond (net geen 16 miljoen euro) nu.

 

Kersvers CEO Euan Sutherland, die in oktober Julian Dunkerton verving (die laatste is nu 'brand director'), zal zich zijn debuut ongetwijfeld anders hebben voorgesteld. Hij sprak dan ook van een "ontgoochelend" eerste halfjaar, maar wees er meteen op dat de "tweede jaarhelft belangrijker" is voor de groep: "Het bedrijf is goed voorbereid voor de belangrijke piek van het eindejaar." Daarom handhaaft de topman ook zijn prognoses voor het volledige jaar.

 

"Hele business tegen het licht houden"

Sutherland kondigde meteen aan dat hij de "hele business tegen het licht wil houden, inclusief de uitvoering va onze strategie, ons kostenbeheer en de bestemming van het kapitaal". De CEO zei dat hij al "gemerkt had dat sommige onderdelen van onze operaties voor verbetering vatbaar" zijn. Hij wil zijn huiswerk af hebben tegen de lente van volgend jaar.

 

Analisten wijzen erop dat SuperGroup ook de rekening gepresenteerd krijgt omdat het niet deelnam aan de kortingengolf die de Britse moderetail de voorbije maanden heeft overspoeld en omdat Superdry anders dan voorgaande jaren niet meteen een 'bestseller' in huis lijkt te hebben.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.