Surfmerk Billabong 'volkomen waardeloos' | RetailDetail

Surfmerk Billabong 'volkomen waardeloos'

Surfmerk Billabong 'volkomen waardeloos'

Het Australische surfmerk Billabong probeert al een hele tijd het hoofd boven water te houden, maar slaagt daar niet echt in: na alweer bloedrode resultaten moeten de Australiërs nu ook zelf toegeven dat hun merk volkomen waardeloos is.

Verlies verdrievoudigd

Ondanks de sluiting van 158 winkels en het ontslag van vijftien percent van het Europese werknemersbestand blijven de verliezen maar toenemen: het totale verlies voor het afgelopen jaar klokte af op 860 miljoen dollar (576 miljoen euro), drie keer hoger dan het jaar voordien. Het ligt bovendien ook nog een pak hoger dan wat analisten hadden voorspeld (547 miljoen dollar of 384 miljoen euro).

 

In totaal heeft Billabong International dertien merken, die ondertussen in totaal slechts 90 miljoen Australische dollar (60 miljoen euro) waard zijn: een schril contrast met de waarde in december 2011 (411 miljoen euro) en het toppunt in 2007 (3,8 miljard dollar of 2,5 miljard euro). Het Billabong-merk wordt door het bedrijf zelf als 'waardeloos' omschreven, net zoals Element (skateboards) en Palmers (surfaccessoires).

 

De aandelenkoers heeft na de bekendmaking van de cijfers ook klappen gekregen: het aandeel dook 5,3 percent omlaag tot een waarde van 53,5 dollarcent (0,35 euro) per aandeel. In het afgelopen jaar is het aandeel al 36 percent van diens waarde kwijtgespeeld.

 

Moeilijke toekomst

De verkoop van West 49 en DaKine hebben wat ademruimte opgeleverd, maar recent afgesprongen gesprekken met het Sycamore Consortium dat 60 cent per aandeel bood, zijn weinig hoopgevend. Billabong erkent dat het een 'tumultueus jaar' is geweest, maar men ziet de toekomst wel hoopvol tegemoet.

 

Herfinanciering van de schuld zou 95 miljoen euro aan intresten kunnen besparen over de komende vijf jaar, al blijft Billabong dan nog diep in de schulden zitten. De nettoschuld staat nu op 138 miljoen euro, een stijging van 28 percent over het afgelopen jaar. In de afgelopen twee jaar heeft Billabong nu 760 miljoen euro nettoverlies geleden, hoger dan de totale winst in de acht jaar voordien (735 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.