Surfmerk Quiksilver vraagt faillissement aan voor doorstart | RetailDetail

Surfmerk Quiksilver vraagt faillissement aan voor doorstart

Surfmerk Quiksilver vraagt faillissement aan voor doorstart

Het Amerikaanse surfmodemerk Quiksilver heeft het faillissement aangevraagd. Er zal echter onmiddellijk een doorstart gemaakt worden dankzij investeerder Oaktree Capital Management.

Reorganisatie

Het faillissement is wel enkel van toepassing op de Amerikaanse activiteiten van Quiksilver. Volgens het bedrijf loopt in Europa en de regio Asia-Pacific immers alles goed genoeg om te blijven doorwerken.


Na een grondige reorganisatie van het bedrijf zal Oaktree 175 miljoen dollar (157 miljoen euro) in Quiksilver pompen. Het krijgt zo ook meteen de meerderheid van de aandelen in handen.


Oaktree heeft trouwens ook bijna 20 procent van de aandelen in handen bij Billabong, de grootste concurrent van Quiksilver. Analisten spreken al van een mogelijke fusie, maar dat wordt voorlopig ontkend door Quiksilver.


Al langer koers kwijt

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat Quiksilver op zoek was naar een overnemer. Het merk zit immers al langer in woelig vaarwater, omdat het steeds meer klanten verliest aan fastfashionretailers, zoals Zara en H&M.


In het voorbije boekjaar daalde de omzet van Quiksilver dan ook met 11 procent. Vooral in Amerika kreeg het een grote klap: daar viel de omzet terug met 16 procent. Ook in het huidige boekjaar kon Quiksilver de verwachtingen van analisten niet inlossen. Alles samen heeft Quiksilver al twee jaar geen winst gemaakt. In een eerdere poging om terug boven water te komen had het bedrijf al enkele merken van de hand gedaan, om zo een nichepositie in de markt in te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.