Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken | RetailDetail

Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken

Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken

Uit een onderzoek van het Britse tv-programma Panorama blijkt dat Syrische kinderen op de vlucht in Turkije zijn ingezet om kleding te maken voor Marks & Spencer en Asos. Ook volwassen vluchtelingen werkten illegaal in de textielindustrie.

‘Tolereren dit niet”

Naast Marks & Spencer en Asos worden ook Zara en Mango genoemd in het onderzoek van Panorama. Nochtans beweren de vier bedrijven dat ze hun leveranciers nauwgezet in de gaten houden en dat ze dit soort praktijken niet tolereren. Marks & Spencer voegt er zelfs aan toe dat er bij een eerder onderzoek in de fabrieken geen problemen waren vastgesteld.

 

Een woordvoerder van M&S heeft al gesteld dat de vaststellingen van de BBC ‘heel ernstig’ en ‘onaanvaardbaar’ zijn. “We tolereren dit soort inbreuken op onze regels niet en we zullen dan ook alles doen om te voorkomen dat dit ooit nog gebeurt”, aldus de woordvoerder aan de BBC. Het biedt ook meteen een legale baan aan voor elke volwassen Syriër die illegaal aan de slag was in Turkije.

 

Hongerloon

Asos geeft dan weer toe dat het bij een eerdere inspectie zelf ook al elf volwassen Syriërs en drie kinderen aan het werk had gezien. Asos wil die nu financieel ondersteunen. In een andere fabriek werd kleding geproduceerd voor Zara en Mango. Daar werden geen kinderen aangetroffen, maar wel volwassen Syrische vluchtelingen. Zara stelt dat het die vaststellingen al had gedaan voor Panorama en dat de fabriek tot december had gekregen om alles op te lossen.

 

De vluchtelingen werken in de fabrieken voor een hongerloon en vaak meer dan 12 uur per dag. Bovendien komen ze daarbij vaak in contact met gevaarlijke chemicaliën.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).