Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken | RetailDetail

Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken

Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken

Uit een onderzoek van het Britse tv-programma Panorama blijkt dat Syrische kinderen op de vlucht in Turkije zijn ingezet om kleding te maken voor Marks & Spencer en Asos. Ook volwassen vluchtelingen werkten illegaal in de textielindustrie.

‘Tolereren dit niet”

Naast Marks & Spencer en Asos worden ook Zara en Mango genoemd in het onderzoek van Panorama. Nochtans beweren de vier bedrijven dat ze hun leveranciers nauwgezet in de gaten houden en dat ze dit soort praktijken niet tolereren. Marks & Spencer voegt er zelfs aan toe dat er bij een eerder onderzoek in de fabrieken geen problemen waren vastgesteld.

 

Een woordvoerder van M&S heeft al gesteld dat de vaststellingen van de BBC ‘heel ernstig’ en ‘onaanvaardbaar’ zijn. “We tolereren dit soort inbreuken op onze regels niet en we zullen dan ook alles doen om te voorkomen dat dit ooit nog gebeurt”, aldus de woordvoerder aan de BBC. Het biedt ook meteen een legale baan aan voor elke volwassen Syriër die illegaal aan de slag was in Turkije.

 

Hongerloon

Asos geeft dan weer toe dat het bij een eerdere inspectie zelf ook al elf volwassen Syriërs en drie kinderen aan het werk had gezien. Asos wil die nu financieel ondersteunen. In een andere fabriek werd kleding geproduceerd voor Zara en Mango. Daar werden geen kinderen aangetroffen, maar wel volwassen Syrische vluchtelingen. Zara stelt dat het die vaststellingen al had gedaan voor Panorama en dat de fabriek tot december had gekregen om alles op te lossen.

 

De vluchtelingen werken in de fabrieken voor een hongerloon en vaak meer dan 12 uur per dag. Bovendien komen ze daarbij vaak in contact met gevaarlijke chemicaliën.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.