Teleurstellende winstcijfers voor Fast Retailing | RetailDetail

Teleurstellende winstcijfers voor Fast Retailing

Teleurstellende winstcijfers voor Fast Retailing
Shutterstock

Fast Retailing, het moederbedrijf van de Japanse modeketen Uniqlo, heeft in het derde kwartaal teleurstellende winstcijfers neergezet. De omzet steeg wel met bijna 9%, maar de winst bleef onder de verwachtingen van analisten.

Tik in thuisland Japan

De omzet van Fast Retailing steeg met 8,9% naar 460,5 miljard yen (3,5 miljard euro). Daarmee doet het ongeveer 100 miljoen euro beter dan de verwachtingen. Toch was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: de nettowinst daalde immers met 4,5% naar 22,8 miljard yen (175 miljoen euro). Analisten hadden nochtans gemikt op een winst van 28,3 miljard yen (220 miljoen euro).

 

Vooral in Japan kreeg Uniqlo een tik te verwerken: daar daalde de operationele winst met 18% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet groeide in Japan dan weer wel met 3,5% (waarvan 2,7% op vergelijkbare basis). De online verkoop steeg in Japan met 17,3% en is er nu goed voor 6,2% van de totale omzet.

 

De internationale winkels deden het met een winstgroei van 50,7% een stuk beter, terwijl ook de omzet er met 17,5% op vooruit ging. Dat was vooral te danken aan sterke prestaties in Zuidoost-Azië, China en Zuid-Korea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.