Terre Bleue en herenmerk Zilton gaan samen

Modeketen Terre Bleue en herenmerk Zilton bundelen de krachten: de holding achter Terre Bleue neemt het mannenmodelabel uit Ardooie over. Op die manier wil de Belgische holding haar positie in de herenmarkt versterken.

 

“Bruggen slaan: daar draait het om”

Zilton maakt voortaan deel uit van Duror, het familiebedrijf achter Terre Bleue. “We zijn bijzonder fier dat we de krachten kunnen bundelen met een financieel gezond Belgisch modebedrijf”, vertelt Dirk Perquy, CEO van Terre Bleue. “Met dit samengaan willen we ons geloof in de Belgische modemarkt enerzijds en in de multimerkenboetieks anderzijds benadrukken.”

 

Beide merken moeten elkaar achter de schermen versterken en synergieën laten ontstaan: de samenwerking heeft tot doel de kennis en expertise qua aankoop, verkoop, marketing en klantgerichtheid te delen, klinkt het in de aankondiging. Zilton-CEO Paul Declercq, zal nog enkele seizoenen lang de creatieve leiding van zijn merk op zich blijven nemen, om de continuïteit van het merk te garanderen, maar geeft dan de fakkel door aan Duror. “Bruggen slaan: daar draait het om”, benadrukt Perquy.

 

Familiebedrijven met geschiedenis

De match tussen beide bedrijven komt vooral door de familiale waarden van beide bedrijven, klinkt het: eerlijkheid, respect en klantgerichtheid staan centraal in de bedrijfscultuur. 17 jaar geleden startte Duror, al sinds 1938 actief in textiel, met het damesmerk Terre Bleue. Tien jaar geleden kwam daar ook een herencollectie bij. Vandaag heeft Terre Bleue zestien eigen winkels en een webshop. De kleding wordt ook verkocht in meer dan 250 multimerkenwinkels. Terre Bleue heeft sinds 2017 ook een meerderheidsaandeel in Gigue.

 

Ook Zilton heeft er een lange familiale geschiedenis opzitten: het bedrijf werd honderd jaar geleden opgericht in Ardooie en startte met de productie van petten. Later ontwikkelde heet zich tot een herenbroekenspecialist en de laatste jaren evolueerde Zilton onder leiding van vierde generatie Paul Declercq naar een totale look. Het merk wordt verkocht in meer dan 200 multimerkenwinkels in binnen-en buitenland.