Textielsector Bangladesh alweer in opspraak

Textielsector Bangladesh alweer in opspraak
Schonekleren.nl

Vandaag wordt wereldwijd ‑ ook in Brussel en Den Haag ‑ geprotesteerd tegen de harde repressie waarmee de overheid van Bangladesh de recente arbeidsonlusten in dat land neerslaat. Ook grote internationale kledingketens voeren de druk op.

Staking voor hoger minimumloon

De internationale actie is op gang getrokken door de vakbondskoepels IndustriAll en UNI en krijgt de steun van internationale ngo's waaronder de Schoneklerencampagne en Human Rights Watch. Ze komt er nadat een staking in december voor een hogere minimumloon (textielarbeiders krijgen sinds 2013 in Bangladesh omgerekend 63 euro per maand ‑ het laagste ter wereld ‑ en eisten een verhoging naar 177 euro) hardhandig werd neergeslagen.

 

De textielkoepel legde ruim vijftig fabrieken meerdere dagen stil, waardoor duizenden arbeiders zonder inkomsten zaten. Na tien dagen liep de toestand volledig uit de hand: vkbondsleiders werden gearresteerd, 1.600 arbeiders werden ontslagen en honderden worden gerechtelijk vervolgd.

 

Amper iets veranderd sinds Rana Plaza

De onlusten zijn hét bewijs dat er in de Bengaalse textielindustrie, bijna vier jaar na de Rana Plaza-ramp waarbij meer dan 1.100 mensen het leven lieten, nog niet zo veel veranderd is. “De gebouwen zijn veiliger geworden”, erkent een textielwerkster in een lokale krant. “Maar wij als arbeiders hebben nog altijd geen rechten. Wij zijn niet meer dan machines voor de werkgevers. Als ik op mijn doodsbed lig, zullen ze me nog vragen even twee kledingstukken af te maken.”

 

Tara Scally van de Schoneklerencampagne roept de nationale overheden én de Europese Unie alvast op een onderzoek te starten naar "de ernstige schendingen van vakbondsvrijheid en maatregelen nemen om de huidige situatie aan te pakken. Niet in actie komen betekent dat de Bengaalse overheid en de fabriekseigenaren denken dat ze straffeloos arbeiders de mond mogen snoeren en kunnen onderdrukken."

 

Groeiende ongerustheid bij Westerse kledingketens

Westerse kledingketens als H&M, C&A, Esprit, Gap, Next, Primark en Inditex (Zara e.a.) schreven vorige maand al een brief aan de Bengaalse premier, waarin ze hun bezorgdheid uitten over de toestand. De ondertekenaars kopen jaarlijks voor 28 miljard dollar textiel in Bangladesh. Dat is de helft van wat het land aan kleding exporteert.

 

“Dat die ketens van zich laten horen, toont aan dat de consument een rol kan spelen”, zegt Chris Van Droogenbroeck van de Belgische vakbond LBC vandaag in De Standaard. “De grote ketens zijn gevoelig voor de reactie van hun klanten. Onze oproep is dus: stel vragen en eis antwoorden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

Vandaag opent tweede Nederlandse Saks OFF 5th

23/11/2017

Vandaag opent in Amsterdam de tweede Nederlandse vestiging van Saks OFF 5th, de discountketen van Hudson’s Bay. De president van Saks OFF 5th Europe zegt alvast tevreden te zijn over de resultaten van de eerste Nederlandse winkel.

Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Back to top