Textielsector Bangladesh alweer in opspraak

Textielsector Bangladesh alweer in opspraak
Schonekleren.nl

Vandaag wordt wereldwijd ‑ ook in Brussel en Den Haag ‑ geprotesteerd tegen de harde repressie waarmee de overheid van Bangladesh de recente arbeidsonlusten in dat land neerslaat. Ook grote internationale kledingketens voeren de druk op.

Staking voor hoger minimumloon

De internationale actie is op gang getrokken door de vakbondskoepels IndustriAll en UNI en krijgt de steun van internationale ngo's waaronder de Schoneklerencampagne en Human Rights Watch. Ze komt er nadat een staking in december voor een hogere minimumloon (textielarbeiders krijgen sinds 2013 in Bangladesh omgerekend 63 euro per maand ‑ het laagste ter wereld ‑ en eisten een verhoging naar 177 euro) hardhandig werd neergeslagen.

 

De textielkoepel legde ruim vijftig fabrieken meerdere dagen stil, waardoor duizenden arbeiders zonder inkomsten zaten. Na tien dagen liep de toestand volledig uit de hand: vkbondsleiders werden gearresteerd, 1.600 arbeiders werden ontslagen en honderden worden gerechtelijk vervolgd.

 

Amper iets veranderd sinds Rana Plaza

De onlusten zijn hét bewijs dat er in de Bengaalse textielindustrie, bijna vier jaar na de Rana Plaza-ramp waarbij meer dan 1.100 mensen het leven lieten, nog niet zo veel veranderd is. “De gebouwen zijn veiliger geworden”, erkent een textielwerkster in een lokale krant. “Maar wij als arbeiders hebben nog altijd geen rechten. Wij zijn niet meer dan machines voor de werkgevers. Als ik op mijn doodsbed lig, zullen ze me nog vragen even twee kledingstukken af te maken.”

 

Tara Scally van de Schoneklerencampagne roept de nationale overheden én de Europese Unie alvast op een onderzoek te starten naar "de ernstige schendingen van vakbondsvrijheid en maatregelen nemen om de huidige situatie aan te pakken. Niet in actie komen betekent dat de Bengaalse overheid en de fabriekseigenaren denken dat ze straffeloos arbeiders de mond mogen snoeren en kunnen onderdrukken."

 

Groeiende ongerustheid bij Westerse kledingketens

Westerse kledingketens als H&M, C&A, Esprit, Gap, Next, Primark en Inditex (Zara e.a.) schreven vorige maand al een brief aan de Bengaalse premier, waarin ze hun bezorgdheid uitten over de toestand. De ondertekenaars kopen jaarlijks voor 28 miljard dollar textiel in Bangladesh. Dat is de helft van wat het land aan kleding exporteert.

 

“Dat die ketens van zich laten horen, toont aan dat de consument een rol kan spelen”, zegt Chris Van Droogenbroeck van de Belgische vakbond LBC vandaag in De Standaard. “De grote ketens zijn gevoelig voor de reactie van hun klanten. Onze oproep is dus: stel vragen en eis antwoorden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Primark groeit enkel dankzij nieuwe winkels

19/04/2017

De omzet van de Ierse modeketen Primark is de voorbije zes maanden met meer dan 20% gegroeid, maar dat was enkel dankzij de opening van heel wat nieuwe winkels en positieve wisselkoerseffecten.

C&A lanceert 'cradle-to-cradle' collectie

19/04/2017

Modeketen C&A brengt in juni een collectie 'Cradle to Cradle Certified Gold' T-shirts op de markt. Die zijn zodanig ontworpen dat ze volledig gerecycleerd of hergebruikt kunnen worden en kunnen volgens C&A zelfs gewoon op de composthoop.

Zalando zet ook in 2017 groei verder

19/04/2017

Ook in het eerste kwartaal van 2017 blijft de Duitse online modewinkel Zalando lustig verder groeien. Volgens de voorlopige cijfers is er weer sprake van een omzetstijging van meer dan 20%, een doel dat het bedrijf ook over het volledige jaar wil behalen.

Nieuw financieel hoofd voor Michael Kors

18/04/2017

Het Amerikaanse modehuis Michael Kors heeft in Thomas J. Edwards een nieuwe CFO gevonden. Hij volgt in die functie Joseph B. Parsons op, die in augustus na dertien jaar het bedrijf verlaat. Toch gaat Edwards wel al onmiddellijk aan de slag.

Groot verlies voor Roberto Cavalli

14/04/2017

Het Italiaanse modehuis Roberto Cavalli heeft in 2016 de gevolgen moeten dragen van een zware herstructurering. De kosten die daarmee gepaard gingen, zorgden ervoor dat het bedrijf een verlies leed van 55 miljoen euro.

MS Mode komt met nieuwe webshop

11/04/2017

Volgende maand lanceert het vernieuwde MS Mode ook een nieuwe webshop. Na de doorstart wil het zich immers meer gaan richten op e-commerce en daar hoort natuurlijk een volledig vernieuwde online winkel bij.

Back to top