Thuismarkt drukt resultaten Nike | RetailDetail

Thuismarkt drukt resultaten Nike

Thuismarkt drukt resultaten Nike
Shutterstock

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft in het derde kwartaal een omzetstijging gekend van 7%, maar het moest daarbij wel toekijken hoe de resultaten in de Verenigde Staten terugvielen ten opzichte van een jaar eerder.

 

Terugval Converse

De omzet van Nike kwam in het derde kwartaal uit op 9 miljard dollar (7,3 miljard euro). Dat is een groei van 7%, waarvan 4% dankzij wisselkoerseffecten. De groei was ook volledig te danken aan het merk Nike, waar de omzet met 4% steeg bij gelijke wisselkoersen. Bij Converse was er sprake van een daling van 8%. Het bedrijf groeide op vrijwel alle markten: +13% in de EMEA-zone (Europa, het Midden-Oosten en Afrika), +16% in China en +8% in de rest van Azië en Latijns-Amerika. In Noord-Amerika daalde de omzet dan weer met 4%, onder ander omwille van een terugval van 8% in de verkoop van schoenen.

 

Toch klinkt het bij Nike dat er in Noord-Amerika sprake is van verbetering: “Bij het sluiten van Q3 zien we een significante ommekeer in Noord-Amerika”, zegt CEO Mark Parker. De daling in Noord-Amerika is waarschijnlijk te wijten aan de sterke prestaties van eeuwige concurrent Adidas op die markt. Die zag de omzet daar in 2017 met 27% groeien.

 

Ondanks de hogere omzet maakte Nike wel een verlies van 921 miljoen dollar (750 miljoen euro). Dat verlies was het gevolg van een belastingwijziging in de Verenigde Staten, waardoor er meer belastingen moesten worden betaald. Zonder die nieuwe belastingen zou de winst gelijk gebleven zijn ten opzichte van een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.