Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Netjes binnen de lijntjes kleuren

Tussen H&M en sportkledingreus Adidas heerst al twintig jaar een dispuut over het gebruik van streepjes op kleding, maar daaraan heeft een Nederlandse rechtbank nu een einde gemaakt. De drie strepen van Adidas zijn een geregistreerd beeldmerk waarop geen variaties toegelaten zijn, zo klinkt het.

 

Winkelketen H&M schrapte al in 1997 zijn ‘Work Out’-collectie, na een gerechtelijke uitspraak die de twee streepjes van de kledinglijn – over de gehele lengte van broekspijpen en shirtmouwen – te sterk vond lijken op de bekende Adidas-strepen. Voor het sportmerk ging dat verbod evenwel niet ver genoeg; het eist al twintig jaar dat de Zweden een onthoudingsverklaring zouden ondertekenen, zodat het dispuut zich niet zou herhalen voor toekomstige collecties van H&M. Die eis bleef tot dusver zonder gehoor.

 

Sterker nog: H&M vroeg de rechter in Den Haag om een schrapping van het eerdere verbod en haalde daarbij kleine verschillen in kleur en breedte van de strepen als argument aan. Daar had de rechtbank evenwel geen oren naar: ook in de toekomst zal H&M dus netjes binnen de lijnen moeten kleuren, maar dan wel zonder twee of drie strepen. Daarmee moet H&M in de voetsporen treden van onder andere Marca Mode, C&A Nederland en Vendex KBB, die eerder al een schikking troffen met Adidas.