'Uitbuiting in textielindustrie blijft harde realiteit'

"Uitbuiting in textielindustrie blijft harde realiteit"

"Uitbuiting in textielindustrie blijft harde realiteit"
Shutterstock

Nog geen drie eurocent, zoveel verdienen Pakistaanse thuisnaaisters voor een kledingstuk waaraan uren werk is. Ondanks wereldwijde ‘Schone en Eerlijke Kleding'-campagnes blijven wantoestanden de textielindustrie kleuren, zo schrijft De Standaard.

 

H&M, Mango en Gap

Wantoestanden in Aziatische textielfabrieken, vaak met desastreuze en dodelijke gevolgen, zorgden de voorbije jaren voor heel wat ophef en beloften rond betere arbeidsomstandigheden voor textielwerkers in onder meer Pakistan en Bangladesh. Toch zijn armoede en uitbuiting nog steeds een dagelijkse realiteit, vooral voor naaisters die buiten de fabrieksmuren - vaak in onderaanneming - kleding maken.

 

Voor minder dan twintig euro per maand werken thuisnaaisters in Pakistan zeven dagen op zeven, zonder enige sociale bescherming. Hun opdrachtgevers: niet de fabriekseigenaren, maar onderaannemers die onder meer in opdracht van grote internationale merken naaigoed uitbesteden aan thuiswerkers, zo verzekert secretaris-generaal Zehra Akhan van de Federatie van Thuiswerkende Vrouwen. Ook de Internationale Arbeids-organisatie ILO bevestigde vorig jaar dat kleding met logo's van onder meer Cotton Belt, H&M, Mango en Gap is teruggevonden in illegale textielfabriekjes. 

 

Eerder dit jaar beslisten een aantal grote Europese kledingmerken, waaronder ook H&M, om de industrietop in Bangladesh niet bij te wonen uit protest tegen de slechte werkomstandigheden in het land. In een eerste reactie aan De Standaard liet H&M alvast weten dat het de zaak verder zal onderzoeken, maar dat het in principe enkel machinaal geborduurde stukken laat maken in Pakistan.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.