'Uitbuiting in textielindustrie blijft harde realiteit'

"Uitbuiting in textielindustrie blijft harde realiteit"

"Uitbuiting in textielindustrie blijft harde realiteit"
Shutterstock

Nog geen drie eurocent, zoveel verdienen Pakistaanse thuisnaaisters voor een kledingstuk waaraan uren werk is. Ondanks wereldwijde ‘Schone en Eerlijke Kleding'-campagnes blijven wantoestanden de textielindustrie kleuren, zo schrijft De Standaard.

 

H&M, Mango en Gap

Wantoestanden in Aziatische textielfabrieken, vaak met desastreuze en dodelijke gevolgen, zorgden de voorbije jaren voor heel wat ophef en beloften rond betere arbeidsomstandigheden voor textielwerkers in onder meer Pakistan en Bangladesh. Toch zijn armoede en uitbuiting nog steeds een dagelijkse realiteit, vooral voor naaisters die buiten de fabrieksmuren - vaak in onderaanneming - kleding maken.

 

Voor minder dan twintig euro per maand werken thuisnaaisters in Pakistan zeven dagen op zeven, zonder enige sociale bescherming. Hun opdrachtgevers: niet de fabriekseigenaren, maar onderaannemers die onder meer in opdracht van grote internationale merken naaigoed uitbesteden aan thuiswerkers, zo verzekert secretaris-generaal Zehra Akhan van de Federatie van Thuiswerkende Vrouwen. Ook de Internationale Arbeids-organisatie ILO bevestigde vorig jaar dat kleding met logo's van onder meer Cotton Belt, H&M, Mango en Gap is teruggevonden in illegale textielfabriekjes. 

 

Eerder dit jaar beslisten een aantal grote Europese kledingmerken, waaronder ook H&M, om de industrietop in Bangladesh niet bij te wonen uit protest tegen de slechte werkomstandigheden in het land. In een eerste reactie aan De Standaard liet H&M alvast weten dat het de zaak verder zal onderzoeken, maar dat het in principe enkel machinaal geborduurde stukken laat maken in Pakistan.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).