"Uitverkoop versterkt golf faillissementen"

"Uitverkoop versterkt golf faillissementen"
Consumenten wachten massaal op de uitverkoop in modewinkels. De prijzenoorlog die dan op gang komt om mensen de scherpste aanbiedingen te geven, zorgt echter voor een 'race to the bottom' die het aantal faillissementen verder opjaagt.

"Rampzalige gevolgen"

Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro dat vandaag verschenen is. Liefst 38 procent van de consumenten wil zijn slag slaan als modeketens hun oude voorraden wegdoen met forse korting, zo vermeldt het rapport. De trend daarbij is dat winkelketens steeds eerder met de uitverkoop beginnen en de korting steeds verder verhogen. Dat zorgt er weliswaar voor dat de omzet weer op gang komt, maar betekent uiteindelijk een uitputtingslag op financieel gebied, die leidt tot een toename van het aantal faillissementen.

 

Dit jaar gaat volgens voorspellingen van de bank 0,93 procent van de retailbedrijven failliet. Dat is in percentage bijna twee keer zoveel als in 2007 en vorig jaar lag deze faillissementsgraad nog op 0,83 procent. De modebranche levert een belangrijke bijdrage aan die trieste balans: de omzet daalde er vorig jaar met 15 procent, waarbij de lingeriesector zelfs een terugval van bijna 24 procent liet zien.

 

Volgens onderzoeker Michel Koster is de ellende bovendien nog lang niet voorbij. Hij wijst erop dat de indexen ook voor dit jaar weer fors in het rood staan. Oorzaak is het teruglopende besteedbare inkomen van de Nederlanders. Sinds de start van de crisis in 2008 hebben Nederlanders meer dan 5 procent koopkracht ingeleverd. Bijkomende factor is het slechte weer dat het land de afgelopen maanden teisterde, waardoor weinig consumenten er trek in hadden de zomergarderobe aan te vullen.

Terug naar vaste uitverkoopperiodes?

Intussen pleit Jeanine van Eerd van groothandel Van Eerd Fashion Group ervoor om de uitverkoop weer te gaan reguleren en te kiezen voor twee vastgelegde uitverkoopperiodes. Daarmee zou de detailhandel tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Het zou een terugkeer moeten worden naar de periode voor 1984, toen in Nederland de Uitverkoopswet werd afgeschaft en winkels dus zelf mochten bepalen wanneer ze wilden beginnen met de uitverkoop.

 

Op Facebook is ze een actie begonnen, die de nodige steun krijgt. "De uitverkoop is zó onregelmatig en vroeg. Als winkelier móét je meedoen met de rest. Dat is een ramp voor je marges, terwijl winkeliers al in financiële nood zitten. En de winkels worden er ook ongezelliger en rommelig van", zegt ze tegen NRC Handelsblad in een toelichting.


Koster (ABN Amro) denkt niettemin dat het initiatief weinig kans heeft, omdat consumenten er geen voorstander van zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top