"Uitverkoop versterkt golf faillissementen" | RetailDetail

"Uitverkoop versterkt golf faillissementen"

"Uitverkoop versterkt golf faillissementen"
Consumenten wachten massaal op de uitverkoop in modewinkels. De prijzenoorlog die dan op gang komt om mensen de scherpste aanbiedingen te geven, zorgt echter voor een 'race to the bottom' die het aantal faillissementen verder opjaagt.

"Rampzalige gevolgen"

Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro dat vandaag verschenen is. Liefst 38 procent van de consumenten wil zijn slag slaan als modeketens hun oude voorraden wegdoen met forse korting, zo vermeldt het rapport. De trend daarbij is dat winkelketens steeds eerder met de uitverkoop beginnen en de korting steeds verder verhogen. Dat zorgt er weliswaar voor dat de omzet weer op gang komt, maar betekent uiteindelijk een uitputtingslag op financieel gebied, die leidt tot een toename van het aantal faillissementen.

 

Dit jaar gaat volgens voorspellingen van de bank 0,93 procent van de retailbedrijven failliet. Dat is in percentage bijna twee keer zoveel als in 2007 en vorig jaar lag deze faillissementsgraad nog op 0,83 procent. De modebranche levert een belangrijke bijdrage aan die trieste balans: de omzet daalde er vorig jaar met 15 procent, waarbij de lingeriesector zelfs een terugval van bijna 24 procent liet zien.

 

Volgens onderzoeker Michel Koster is de ellende bovendien nog lang niet voorbij. Hij wijst erop dat de indexen ook voor dit jaar weer fors in het rood staan. Oorzaak is het teruglopende besteedbare inkomen van de Nederlanders. Sinds de start van de crisis in 2008 hebben Nederlanders meer dan 5 procent koopkracht ingeleverd. Bijkomende factor is het slechte weer dat het land de afgelopen maanden teisterde, waardoor weinig consumenten er trek in hadden de zomergarderobe aan te vullen.

Terug naar vaste uitverkoopperiodes?

Intussen pleit Jeanine van Eerd van groothandel Van Eerd Fashion Group ervoor om de uitverkoop weer te gaan reguleren en te kiezen voor twee vastgelegde uitverkoopperiodes. Daarmee zou de detailhandel tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Het zou een terugkeer moeten worden naar de periode voor 1984, toen in Nederland de Uitverkoopswet werd afgeschaft en winkels dus zelf mochten bepalen wanneer ze wilden beginnen met de uitverkoop.

 

Op Facebook is ze een actie begonnen, die de nodige steun krijgt. "De uitverkoop is zó onregelmatig en vroeg. Als winkelier móét je meedoen met de rest. Dat is een ramp voor je marges, terwijl winkeliers al in financiële nood zitten. En de winkels worden er ook ongezelliger en rommelig van", zegt ze tegen NRC Handelsblad in een toelichting.


Koster (ABN Amro) denkt niettemin dat het initiatief weinig kans heeft, omdat consumenten er geen voorstander van zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.