Uniqlo breidt uit in Europa

Uniqlo breidt uit in Europa

De Japanse kledingketen Uniqlo heeft in Berlijn zijn eerste winkel in Duitsland geopend. Het zet daarmee de volgende stap in de uitbreiding in Europa van het moederbedrijf Fast Retailing.

Grootste in 2020

Fast Retailing wil tegen 2020 de grootste fashion retailer van de wereld zijn dankzij heel wat nieuwe winkels buiten Japan. Vorige week verlaagde Fast Retailing immers nog de omzetverwachtingen van Uniqlo in Japan zelf. Het bedrijf wil tegen 2020 zijn omzet vervijfvoudigen tot 5 biljoen yen (36 miljard euro). Momenteel is Fast Retailing de vierde grootste moderetailer ter wereld, na H&M, Inditex en Gap.

 

De winkel in Berlijn van Uniqlo heeft een oppervlakte van 2700 m², verdeeld over drie verdiepingen, en is daarmee de grootste winkel van de keten in Europa. "We hebben grote doelen in Europa. We willen het graag evengoed doen in Europa als in de VS", zegt head of research & development Yukihiro Katsuta aan Reuters. Op 25 april opent Uniqlo ook nog een filiaal in Parijs.

 

Uitbreiding in de VS

Fast Retailing wil binnen enkele jaren 100 winkels hebben in de VS, tegenover amper 17 nu. Het heeft nog niet aangegeven hoeveel winkels er moeten komen in Europa. Wereldwijd heeft de keten meer dan 1.300 winkels, waarvan 856 in Japan. In 2003 moest de keten een aantal winkels in het Verenigd Koninkrijk terug sluiten na grote verliezen. Het heeft daar nu nog tien winkels.

 

Ter vergelijking: Inditex heeft wereldwijd meer dan 6.300 winkels, H&M doet het met meer dan 3.000 winkels.

Tags: