Uniqlo maakt 'fast fashion' nog sneller | RetailDetail

Uniqlo maakt fast fashion nog sneller

Uniqlo maakt fast fashion nog sneller
Shutterstock

Het Japanse Fast Retailing, moederbedrijf van modeketen Uniqlo, heeft zijn productieproces drastisch weten te versnellen. Voortaan zal het nog maar dertien dagen duren om een nieuw product vanop de ontwerptafel tot in de winkels te krijgen.

Sterk groeien in Azië

Die versnelde productietijd komt er dankzij een nieuw centrum in Tokio. Daar zitten ontwerpers en marketingteams samen, terwijl er ook een magazijn en distributiecentrum aanwezig is. “We willen producten snel naar de klant krijgen, daarom heet het Fast Retailing”, aldus eigenaar Tadashi Yanai tegen Business of Fashion. Het nieuwe centrum moet er ook voor zorgen dat Uniqlo meer aangepaste kleding kan maken en dat het nog beter dezelfde dag bij klanten kan leveren in de regio Tokio.

 

Met een productieproces van minder dan twee weken is Fast Retailing nu ongeveer even snel als Inditex, het moederbedrijf van grote concurrent Zara. Yanai gelooft daarnaast dat de eigen stijl van Uniqlo er voor zal zorgen dat het in de toekomst Zara nog meer het vuur aan de schenen kan leggen. “Zara verkoopt mode in plaats van in te spelen op de vraag van de klant. Wij willen een product verkopen dat belangrijk is voor het dagelijks leven van de klant en dat doen we op basis van wat we horen van consumenten”, aldus Yanai.

 

Uniqlo wil de komende vier jaar sterk groeien in Azië, met jaarlijks honderd nieuwe winkels openen in China en nog eens honderd in Zuidoost-Azië. Fast Retailing heeft nog altijd de ambitie om tegen het einde van het boekjaar 2021 de omzet met bijna 70% op te krikken naar 3 biljoen yen (23 miljard euro). Vorig jaar viel de groei wel terug naar amper 6%, nadat in de drie vorige jaren er een groei was van meer dan 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.