Uniqlo wil zes extra winkels in ons land | RetailDetail

Uniqlo wil zes extra winkels in ons land

Uniqlo wil zes extra winkels in ons land

De Japanse kledingketen Uniqlo - die er een tegenvallend boekjaar heeft opzitten - koestert plannen voor zes extra winkels in België.

Brussel op verlanglijstje

Uniqlo, het kledingmerk van de Japanse groep Fast Retailing, wil op termijn zes nieuwe winkels openen in ons land. Waar of wanneer die filialen hun deuren openen, staat nog niet vast. Maar het feit dat topman Tadashi Yanai volgens de Franstalige zakenkrant L'Echo de komst bevestigd heeft aan Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), wijst erop dat Brussel zeker op het verlanglijstje staat. Vervoort vergezelt koning Filip en koningin Mathilde tijdens hun officiële reis naar Japan.

 

Uniqlo opende bijna exact een jaar geleden zijn eerste Belgische vestiging aan de Antwerpse Meir. In maart volgde een filiaal in Wijnegem Shopping Center. Dat Uniqlo tot nog toe enkel in het Antwerpse actief is, heeft volgens de krant altijd “zeer gevoelig gelegen bij de mensen van Brussels Invest & Export”. Het ziet er nu naar uit dat daar binnen afzienbare tijd verandering in komt.

 

Forse winstdaling

Fast Retailing heeft er overigens een lastig boekjaar 2015-16 op zitten. Na een recordjaar 2014-15 zakte de nettowinst liefst 56% tot tot 48 miljard yen (ca. 420 miljoen euro), een pak lager dus dan de 110 miljard yen een jaar eerder. Een gevolg van de sterke yen en nukkige weersomstandigheden, maar ook van een aantal strategische 'blunders'. Zo had Uniqlo zijn prijzen in Japan opgetrokken, waardoor flink wat klanten het lieten afweten en de keten zijn beslissing al snel moest terugdraaien.

 

Dat Uniqlo zijn omzet toch nog zag stijgen met 6,2% tot 1.786,47 miljard yen, omgerekend zo'n 15,5 miljard euro, is dan ook enkel te danken aan de internationale expansie van de groep. Uniqlo telde eind augustus 958 verkooppunten buiten Japan, hetzij 160 meer dan een jaar eerder. In zijn thuisland runt de keten 850 boetieks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.