Uniqlo wil zes extra winkels in ons land | RetailDetail

Uniqlo wil zes extra winkels in ons land

Uniqlo wil zes extra winkels in ons land

De Japanse kledingketen Uniqlo - die er een tegenvallend boekjaar heeft opzitten - koestert plannen voor zes extra winkels in België.

Brussel op verlanglijstje

Uniqlo, het kledingmerk van de Japanse groep Fast Retailing, wil op termijn zes nieuwe winkels openen in ons land. Waar of wanneer die filialen hun deuren openen, staat nog niet vast. Maar het feit dat topman Tadashi Yanai volgens de Franstalige zakenkrant L'Echo de komst bevestigd heeft aan Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS), wijst erop dat Brussel zeker op het verlanglijstje staat. Vervoort vergezelt koning Filip en koningin Mathilde tijdens hun officiële reis naar Japan.

 

Uniqlo opende bijna exact een jaar geleden zijn eerste Belgische vestiging aan de Antwerpse Meir. In maart volgde een filiaal in Wijnegem Shopping Center. Dat Uniqlo tot nog toe enkel in het Antwerpse actief is, heeft volgens de krant altijd “zeer gevoelig gelegen bij de mensen van Brussels Invest & Export”. Het ziet er nu naar uit dat daar binnen afzienbare tijd verandering in komt.

 

Forse winstdaling

Fast Retailing heeft er overigens een lastig boekjaar 2015-16 op zitten. Na een recordjaar 2014-15 zakte de nettowinst liefst 56% tot tot 48 miljard yen (ca. 420 miljoen euro), een pak lager dus dan de 110 miljard yen een jaar eerder. Een gevolg van de sterke yen en nukkige weersomstandigheden, maar ook van een aantal strategische 'blunders'. Zo had Uniqlo zijn prijzen in Japan opgetrokken, waardoor flink wat klanten het lieten afweten en de keten zijn beslissing al snel moest terugdraaien.

 

Dat Uniqlo zijn omzet toch nog zag stijgen met 6,2% tot 1.786,47 miljard yen, omgerekend zo'n 15,5 miljard euro, is dan ook enkel te danken aan de internationale expansie van de groep. Uniqlo telde eind augustus 958 verkooppunten buiten Japan, hetzij 160 meer dan een jaar eerder. In zijn thuisland runt de keten 850 boetieks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.