Urban Outfitters opent ‘pop-up’ in Rotterdam, haalt recordomzet

Urban Outfitters opent ‘pop-up’ in Rotterdam, haalt recordomzet

De Amerikaanse modeketen Urban Outfitters gaat op 3 september een nieuw filiaal openen in Rotterdam. Tegelijk kondigden de Amerikanen ook hun grootste omzet ooit aan, maar toch bleef die onder de verwachtingen van analisten.

Succes pop-ups testen

De testwinkel zal gevestigd worden in de oude Donner aan de Lijnbaan. Hoewel de keten het zelf een pop-upwinkel noemt, zal Urban Outfitters er minstens een jaar open blijvenen. De keten wil zo uittesten of het pop-upconcept aanslaat in Nederland, maar neemt het blijkbaar niet echt nauw met de definitie van pop-upwinkels. Is het concept een succes, dan zullen er in de toekomst nog meer pop-upwinkels de deuren openen. Het is nog niet geweten of die dan ook zo lang zullen openblijven.

 

Urban Outfitters heeft momenteel nog maar één winkel in Nederland, maar daar zal nu snel verandering in komen. Naast het filiaal in Amsterdam en de pop-up in Rotterdam moet er in de nabije toekomst ook een winkel openen in een voormalige bioscoop aan de Oudegracht in Utrecht.

 

Recordomzet haalt voorspellingen niet

Het bedrijf Urban Outfitters, waar ook de ketens Free People en Anthropologie toe behoren, maakte ook bekend dat het voorbije kwartaal een lagere omzet werd gehaald dan verwacht door analisten. De omzet steeg op vergelijkbare basis met 4 procent naar 867 miljoen dollar (780 miljoen euro), maar haalde daarmee dus niet de verwachtingen.

 

De omzet van de keten Urban Outfitters zelf groeide met 4% op vergelijkbare basis, terwijl er bij Anthropologie sprake was van een stijging van 2%. De sterkste groei was te vinden bij Free People, waar de vergelijkbare omzet met 14% groeide, terwijl analisten een groei van 13,4% hadden voorzien.

 

Urban Outfitters haalde in het tweede kwartaal een nettowinst van 66,8 miljoen dollar (60 miljoen euro). Dat is tegelijk minder dan de winst van 67,5 miljoen dollar van een jaar geleden, maar toch beter dan de verwachtingen van analisten.

 

Vorige week belandde Urban Outfitters opnieuw in een storm van protest, toen het op de website een juwelenhouder in de vorm van de hindoegodin Lakshmi te koop aanbood. Het product werd na een protestactie snel opnieuw offline gehaald. Het was lang niet de eerste keer dat Urban Outfitters in de clinch ging met bepaalde bevolkingsgroepen, eerder gebeurde dat onder andere door het gebruik van jodensterren en hakenkruisen.

Tags: