Urban Outfitters presteert onder verwachtingen

Urban Outfitters presteert onder verwachtingen

Het Amerikaanse modebedrijf Urban Outfitters heeft in het eerste kwartaal van 2015 minder omzet gehaald dan werd verwacht door analisten. Vooral een vertraagde groei binnen het merk Anthropologie zorgde voor de mindere resultaten.

Sterke concurrentie

In het eerste kwartaal haalde Urban Outfitters een omzet van 739 miljoen dollar (660 miljoen euro). Dat is een omzetstijging van bijna 8%, maar toch hadden de analisten veel meer verwacht. De nettowinst daalde met 12,5% naar 32,8 miljoen dollar (29 miljoen euro).

 

Grootste boosdoener voor de mindere prestaties was het merk Anthropologie, waarvan de omzetstijging met 3,8% naar 311,4 miljoen dollar (275 miljoen euro) door het moederbedrijf toch een teleurstelling genoemd werd. Vooral de sterke concurrentie van merken als H&M, Zara en Forever 21 drukten de resultaten.

 

Ook de vergelijkbare groei bij de winkels miste de voorspellingen van analisten: zij hadden een groei van 5,3% voorspeld, terwijl Urban Outfitters strandde op slechts +4%. De resultaten van Free People, het kleinste merk binnen de groep, waren wel positief: daar steeg de vergelijkbare omzet met 17%. Bij de keten Urban Outfitters zelf was dat 5%, bij Anthropologie zelfs maar 1%.

Tags: