Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk | RetailDetail

Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Distributiemedewerkers van grote retailers als Albert Heijn en Jumbo zijn bijzonder ontevreden en eisen in hun nieuwe cao "vooral respect en waardering". Belangrijkste oorzaak is de enorme tijdsdruk waaronder moet gewerkt worden.

Geen "Happy Family"

Zowat honderd distributiemedewerkers van Jumbo/C1000 trokken maandag naar het hoofdkantoor om hun ongenoegen te uiten bij de directie. Ze vinden dat het beeld dat Jumbo de wereld instuurt van de "Happy Family" al lang niet meer strookt met hoe het er vandaag in het bedrijf aan toe gaat. Daarnaast vinden ze het hoog tijd dat ze meer respect en meer waardering krijgen, maar ook een beter loon en minder werkdruk, meer opleidingen en een beter pensioen.

 

Communicatieadviseur Claire Trügg van Jumbo liet alvast weten dat haar keten ervoor wil zorgen dat niemand aan salaris moet inboeten en dat het bedrijf zelfs bereid is om meer dan het marktgemiddelde te betalen. Distributiemedewerkers zijn een belangrijke schakel in het hele proces en dragen er mee toe bij dat elke Jumbo-klant een tevreden klant is, aldus Trügg.

 

Tijd is geld

Bij de distributiemedewerkers van Albert Heijn wordt eenzelfde klaagzang ingezet: er is vooral grote verontwaardiging over de enorme tijdsdruk waaronder de mensen moeten werken. Ook daar wordt daarom alle hoop gesteld op een nieuwe cao, die bovendien een beter loon en meer werkzekerheid brengt.

 

Albert Heijn deed ondertussen een 'te nemen of te laten bod', waar vooral de vakbond CNV zich in kan vinden. De veel grotere FNV beraadt zich op dit moment nog, maar toonde zich eerder al "verbijsterd" over het eindbod. Wat het verminderen van de werkdruk betreft, zullen alle partijen in onderling overleg naar mogelijke oplossingen zoeken.

 

Ook leveranciers onder druk

Het zijn echter niet enkel de eigen distributiewerkers van de retailers die zwaar onder druk staan: ook de leveranciers krijgen te maken met financiële restricties. Zo was er de rel rond de 'kortingseis' van Albert Heijn, dat eiste dat leveranciers moesten meebetalen voor het groeiende aantal winkels van de keten.

 

Dat bakkerij Delfts Brood onlangs failliet ging, heeft volgens FNV Bondgenoten dan weer te maken met de druk die retailers op hun leveranciers leggen. De directe oorzaak van het faillissement zou de weigering van supermarktketen Lidl zijn om een noodzakelijke prijsverhoging te aanvaarden.

 

Om dergelijke toestanden en oneerlijke handelspraktijken in de toekomst te voorkomen, wil Minister van Economische Zaken Kamp pleiten voor de invoering van een gedragscode en de aanstelling van een neutrale mediator. Ook Europa werkt intussen aan een plan om de toeleveringsketen te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.