Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Distributiemedewerkers van grote retailers als Albert Heijn en Jumbo zijn bijzonder ontevreden en eisen in hun nieuwe cao "vooral respect en waardering". Belangrijkste oorzaak is de enorme tijdsdruk waaronder moet gewerkt worden.

Geen "Happy Family"

Zowat honderd distributiemedewerkers van Jumbo/C1000 trokken maandag naar het hoofdkantoor om hun ongenoegen te uiten bij de directie. Ze vinden dat het beeld dat Jumbo de wereld instuurt van de "Happy Family" al lang niet meer strookt met hoe het er vandaag in het bedrijf aan toe gaat. Daarnaast vinden ze het hoog tijd dat ze meer respect en meer waardering krijgen, maar ook een beter loon en minder werkdruk, meer opleidingen en een beter pensioen.

 

Communicatieadviseur Claire Trügg van Jumbo liet alvast weten dat haar keten ervoor wil zorgen dat niemand aan salaris moet inboeten en dat het bedrijf zelfs bereid is om meer dan het marktgemiddelde te betalen. Distributiemedewerkers zijn een belangrijke schakel in het hele proces en dragen er mee toe bij dat elke Jumbo-klant een tevreden klant is, aldus Trügg.

 

Tijd is geld

Bij de distributiemedewerkers van Albert Heijn wordt eenzelfde klaagzang ingezet: er is vooral grote verontwaardiging over de enorme tijdsdruk waaronder de mensen moeten werken. Ook daar wordt daarom alle hoop gesteld op een nieuwe cao, die bovendien een beter loon en meer werkzekerheid brengt.

 

Albert Heijn deed ondertussen een 'te nemen of te laten bod', waar vooral de vakbond CNV zich in kan vinden. De veel grotere FNV beraadt zich op dit moment nog, maar toonde zich eerder al "verbijsterd" over het eindbod. Wat het verminderen van de werkdruk betreft, zullen alle partijen in onderling overleg naar mogelijke oplossingen zoeken.

 

Ook leveranciers onder druk

Het zijn echter niet enkel de eigen distributiewerkers van de retailers die zwaar onder druk staan: ook de leveranciers krijgen te maken met financiële restricties. Zo was er de rel rond de 'kortingseis' van Albert Heijn, dat eiste dat leveranciers moesten meebetalen voor het groeiende aantal winkels van de keten.

 

Dat bakkerij Delfts Brood onlangs failliet ging, heeft volgens FNV Bondgenoten dan weer te maken met de druk die retailers op hun leveranciers leggen. De directe oorzaak van het faillissement zou de weigering van supermarktketen Lidl zijn om een noodzakelijke prijsverhoging te aanvaarden.

 

Om dergelijke toestanden en oneerlijke handelspraktijken in de toekomst te voorkomen, wil Minister van Economische Zaken Kamp pleiten voor de invoering van een gedragscode en de aanstelling van een neutrale mediator. Ook Europa werkt intussen aan een plan om de toeleveringsketen te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top