Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Distributiemedewerkers van grote retailers als Albert Heijn en Jumbo zijn bijzonder ontevreden en eisen in hun nieuwe cao "vooral respect en waardering". Belangrijkste oorzaak is de enorme tijdsdruk waaronder moet gewerkt worden.

Geen "Happy Family"

Zowat honderd distributiemedewerkers van Jumbo/C1000 trokken maandag naar het hoofdkantoor om hun ongenoegen te uiten bij de directie. Ze vinden dat het beeld dat Jumbo de wereld instuurt van de "Happy Family" al lang niet meer strookt met hoe het er vandaag in het bedrijf aan toe gaat. Daarnaast vinden ze het hoog tijd dat ze meer respect en meer waardering krijgen, maar ook een beter loon en minder werkdruk, meer opleidingen en een beter pensioen.

 

Communicatieadviseur Claire Trügg van Jumbo liet alvast weten dat haar keten ervoor wil zorgen dat niemand aan salaris moet inboeten en dat het bedrijf zelfs bereid is om meer dan het marktgemiddelde te betalen. Distributiemedewerkers zijn een belangrijke schakel in het hele proces en dragen er mee toe bij dat elke Jumbo-klant een tevreden klant is, aldus Trügg.

 

Tijd is geld

Bij de distributiemedewerkers van Albert Heijn wordt eenzelfde klaagzang ingezet: er is vooral grote verontwaardiging over de enorme tijdsdruk waaronder de mensen moeten werken. Ook daar wordt daarom alle hoop gesteld op een nieuwe cao, die bovendien een beter loon en meer werkzekerheid brengt.

 

Albert Heijn deed ondertussen een 'te nemen of te laten bod', waar vooral de vakbond CNV zich in kan vinden. De veel grotere FNV beraadt zich op dit moment nog, maar toonde zich eerder al "verbijsterd" over het eindbod. Wat het verminderen van de werkdruk betreft, zullen alle partijen in onderling overleg naar mogelijke oplossingen zoeken.

 

Ook leveranciers onder druk

Het zijn echter niet enkel de eigen distributiewerkers van de retailers die zwaar onder druk staan: ook de leveranciers krijgen te maken met financiële restricties. Zo was er de rel rond de 'kortingseis' van Albert Heijn, dat eiste dat leveranciers moesten meebetalen voor het groeiende aantal winkels van de keten.

 

Dat bakkerij Delfts Brood onlangs failliet ging, heeft volgens FNV Bondgenoten dan weer te maken met de druk die retailers op hun leveranciers leggen. De directe oorzaak van het faillissement zou de weigering van supermarktketen Lidl zijn om een noodzakelijke prijsverhoging te aanvaarden.

 

Om dergelijke toestanden en oneerlijke handelspraktijken in de toekomst te voorkomen, wil Minister van Economische Zaken Kamp pleiten voor de invoering van een gedragscode en de aanstelling van een neutrale mediator. Ook Europa werkt intussen aan een plan om de toeleveringsketen te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top