Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Vakbonden supermarkten halen uit naar werkdruk

Distributiemedewerkers van grote retailers als Albert Heijn en Jumbo zijn bijzonder ontevreden en eisen in hun nieuwe cao "vooral respect en waardering". Belangrijkste oorzaak is de enorme tijdsdruk waaronder moet gewerkt worden.

Geen "Happy Family"

Zowat honderd distributiemedewerkers van Jumbo/C1000 trokken maandag naar het hoofdkantoor om hun ongenoegen te uiten bij de directie. Ze vinden dat het beeld dat Jumbo de wereld instuurt van de "Happy Family" al lang niet meer strookt met hoe het er vandaag in het bedrijf aan toe gaat. Daarnaast vinden ze het hoog tijd dat ze meer respect en meer waardering krijgen, maar ook een beter loon en minder werkdruk, meer opleidingen en een beter pensioen.

 

Communicatieadviseur Claire Trügg van Jumbo liet alvast weten dat haar keten ervoor wil zorgen dat niemand aan salaris moet inboeten en dat het bedrijf zelfs bereid is om meer dan het marktgemiddelde te betalen. Distributiemedewerkers zijn een belangrijke schakel in het hele proces en dragen er mee toe bij dat elke Jumbo-klant een tevreden klant is, aldus Trügg.

 

Tijd is geld

Bij de distributiemedewerkers van Albert Heijn wordt eenzelfde klaagzang ingezet: er is vooral grote verontwaardiging over de enorme tijdsdruk waaronder de mensen moeten werken. Ook daar wordt daarom alle hoop gesteld op een nieuwe cao, die bovendien een beter loon en meer werkzekerheid brengt.

 

Albert Heijn deed ondertussen een 'te nemen of te laten bod', waar vooral de vakbond CNV zich in kan vinden. De veel grotere FNV beraadt zich op dit moment nog, maar toonde zich eerder al "verbijsterd" over het eindbod. Wat het verminderen van de werkdruk betreft, zullen alle partijen in onderling overleg naar mogelijke oplossingen zoeken.

 

Ook leveranciers onder druk

Het zijn echter niet enkel de eigen distributiewerkers van de retailers die zwaar onder druk staan: ook de leveranciers krijgen te maken met financiële restricties. Zo was er de rel rond de 'kortingseis' van Albert Heijn, dat eiste dat leveranciers moesten meebetalen voor het groeiende aantal winkels van de keten.

 

Dat bakkerij Delfts Brood onlangs failliet ging, heeft volgens FNV Bondgenoten dan weer te maken met de druk die retailers op hun leveranciers leggen. De directe oorzaak van het faillissement zou de weigering van supermarktketen Lidl zijn om een noodzakelijke prijsverhoging te aanvaarden.

 

Om dergelijke toestanden en oneerlijke handelspraktijken in de toekomst te voorkomen, wil Minister van Economische Zaken Kamp pleiten voor de invoering van een gedragscode en de aanstelling van een neutrale mediator. Ook Europa werkt intussen aan een plan om de toeleveringsketen te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top