V&D gaat in social commerce met mode-app Frendz | RetailDetail

V&D gaat in 'social commerce' met mode-app Frendz

V&D gaat in 'social commerce' met mode-app Frendz

V&D gaat zich heruitvinden met de mode-app Frendz, die gebruikers toelaat om vrienden raad te vragen bij het kiezen en kopen van modieuze kleding. Bij de start, donderdag, heeft de app een bereik van een half miljoen mensen.

Vijftigtal partners

Klanten kopen in de app direct kleding bij een vijftigtal partners. Ze kunnen aan de hand van Frendz zelf hun outfit samenstellen en delen met hun volgers. Deze vorm van 'social commerce' wordt bepalend in mode, stelt ondernemer Ronald van Zetten in het FD. De voormalige topman van Hema doelt op initiatieven van onder meer Pinterest (waar klanten aan de hand van foto’s kleding kunnen kopen) en Instagram (dat een test houdt met foto’s met een soort koopknop). Ook Amazon richt zich op meer verkopen met behulp van invloedrijke personen op sociale media.

 

Ook Frendz wordt bepaald door deze sociale 'influencers' en door vrienden die worden gevolgd. V&D Concepthouse kiest met de app voor deze vorm van shoppen, omdat verouderde IT-systemen van V&D niet meer voldeden voor een doorstart als online warenhuis, aldus Van Zetten.

 

V&D Concepthouse vernieuwt merken online

V&D Concepthouse is het platform dat Van Zetten samen met mode-ondernemer Roland Kahn en zakenpartner Jacco Scheffers opzette om met jonge professionals voormalige V&D-merken als Schoolcampus, Prijzencircus en modelabels als Liv, Soho en Frendz nieuw online leven in te blazen. Kahn en Scheffers namen vorig jaar voor een half miljoen euro de naam en het klantenbestand van het vroegere warenhuis over.

 

V&D ging eind 2015 failliet, na een jarenlange opeenstapeling van tientallen miljoenen verlies per jaar. Eind 2014 hadden banken ING, Rabobank en ABN Amro de keten al duidelijk gemaakt dat het krediet alleen verlengd zou worden wanneer er drastische maatregelen zouden worden genomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).