V&D gaat in social commerce met mode-app Frendz | RetailDetail

V&D gaat in 'social commerce' met mode-app Frendz

V&D gaat in 'social commerce' met mode-app Frendz

V&D gaat zich heruitvinden met de mode-app Frendz, die gebruikers toelaat om vrienden raad te vragen bij het kiezen en kopen van modieuze kleding. Bij de start, donderdag, heeft de app een bereik van een half miljoen mensen.

Vijftigtal partners

Klanten kopen in de app direct kleding bij een vijftigtal partners. Ze kunnen aan de hand van Frendz zelf hun outfit samenstellen en delen met hun volgers. Deze vorm van 'social commerce' wordt bepalend in mode, stelt ondernemer Ronald van Zetten in het FD. De voormalige topman van Hema doelt op initiatieven van onder meer Pinterest (waar klanten aan de hand van foto’s kleding kunnen kopen) en Instagram (dat een test houdt met foto’s met een soort koopknop). Ook Amazon richt zich op meer verkopen met behulp van invloedrijke personen op sociale media.

 

Ook Frendz wordt bepaald door deze sociale 'influencers' en door vrienden die worden gevolgd. V&D Concepthouse kiest met de app voor deze vorm van shoppen, omdat verouderde IT-systemen van V&D niet meer voldeden voor een doorstart als online warenhuis, aldus Van Zetten.

 

V&D Concepthouse vernieuwt merken online

V&D Concepthouse is het platform dat Van Zetten samen met mode-ondernemer Roland Kahn en zakenpartner Jacco Scheffers opzette om met jonge professionals voormalige V&D-merken als Schoolcampus, Prijzencircus en modelabels als Liv, Soho en Frendz nieuw online leven in te blazen. Kahn en Scheffers namen vorig jaar voor een half miljoen euro de naam en het klantenbestand van het vroegere warenhuis over.

 

V&D ging eind 2015 failliet, na een jarenlange opeenstapeling van tientallen miljoenen verlies per jaar. Eind 2014 hadden banken ING, Rabobank en ABN Amro de keten al duidelijk gemaakt dat het krediet alleen verlengd zou worden wanneer er drastische maatregelen zouden worden genomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.