Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur | RetailDetail

Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur

Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur
Shutterstock

De Amerikaanse sportkledingdistributeur Foot Locker heeft een erg teleurstellend tweede kwartaal achter de rug, met een vergelijkbare omzetdaling van 6%. Bovendien zijn de vooruitzichten niet meteen veel beter.

Weinig innovaties

In het eerste kwartaal kon Foot Locker zijn verkoopcijfer nog met 0,7% optillen tot 2,0 miljard dollar (zowat 1,7 miljard euro), maar in het tweede kwartaal kwam de omzet 4,4% lager uit op 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro). Bij een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval zelfs 6,0%.Volgens topman Richard Johnson lieten de trekkers het afweten en vielen er weinig innovatieve nieuwe producten te bespeuren.

 

Dat had ook zijn effect op het cijferrapport van het concern, dat zijn brutomarge zag dalen van 33,0% tot 29,6%. De administratieve kosten stegen daarentegen van 19,7% tot 19,9% van de omzet. Op het onderste lijntje van de resultatenrekening zakte de nettowinst van 127 miljoen dollar naar 51 miljoen dollar (43 miljoen euro), al zat daar ook de invloed van een juridisch geschil over het pensioenplan in.

 

Voor de rest van het jaar gaat Foot Locker uit van een moeilijk blijvende markt met verkopen die op vergelijkbare basis 3% à 4% lager zullen uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.