Vlaamse modebedrijven zetten stap naar RFID-labels | RetailDetail

Vlaamse modebedrijven zetten stap naar RFID-labels

Vlaamse modebedrijven zetten stap naar RFID-labels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-192982424/

Enkele Vlaamse modebedrijven hebben met ondersteuning van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) de voorbije jaren de overstap gemaakt van gewone barcodes naar RFID-labels, die meer informatie kunnen bevatten.

 

Hogere stock-accuraatheid

De RFID-labels zijn internationaal al lang ingeburgerd, maar in Vlaanderen bleef het lang wachten op een grote verandering. Daarom startte het VIL in december 2014 met het project ‘In-store-improvement’, dat bedrijven moest helpen bij de overstap. Tien bedrijven namen alvast deel en hebben zo de stap gezet naar RFID-labels.

 

Voor veel bedrijven was het een probleem dat ze het bos door de bomen niet meer zagen, omdat er heel wat verschillende technologieën op de markt waren. “We hebben een inventarisatie gemaakt van de nieuwste technologieën en hun mogelijkheden. Begin er maar aan als individueel bedrijf. We hebben de kosten en baten tegen elkaar afgezet én verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven”, zegt Jan Merckx, die bij het VIL de leiding had over het project.

 

Voor bedrijven is het gebruik van RFID-labels nodig, omdat ze automatisch gescand kunnen worden en meer informatie bevatten. Daardoor is het onder andere eenvoudiger om de inventaris op te volgen. Volgens het VIL stijgt de stockaccuraatheid bij het gebruik van RFID dan ook gemiddeld van 63 procent naar 95 procent. Daardoor zullen kledingstukken ook minder snel uitverkocht zijn in de winkels, wat zorgt voor een betere verkoop. Er zijn ook minder overschotten, waardoor er minder tegen dumpingprijzen moet worden verkocht.

 

“Vroeger betaalden we 10.000 à 15.000 euro aan een externe firma om onze voorraad te inventariseren. Nu doen we het zelf. Het kost ons nog 1 à 1,5 uur om een volledige voorraad van een winkel te hebben”, zegt Stefaan Allemeersch van GIKS Mode, dat deelnam aan het project.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.