Warenhuisicoon Le Printemps sluit zeven winkels

Foto: Pack-Shot / Shutterstock.com

Ook Le Printemps, de bekende keten van Franse warenhuizen, is een coronaslachtoffer. Vier vestigingen in Frankrijk gaan dicht, net als drie winkels van dochterketen Citadium

 

450 banen weg

Bij warenhuisgroep Le Printemps stapelen de verliezen zich op, zeker sinds de coronacrisis. Om dat een halt toe te roepen, en simpelweg te overleven, ziet de groep zich verplicht om zijn model te transformeren. De warenhuisketen wil zich gaan aanpassen “aan de eisen van de markt”, met name door het aanbod meer te differentieren en haar klantenbestand te vernieuwen, aldus Le Figaro. De groep trekt voor die investeringen in de komende twee tot drie jaar 40 miljoen per jaar uit.


Maar eerst moet dan wel fors worden bespaard: de beroemde retailer plant zeven winkels in Frankrijk te sluiten. Vier warenhuizen van Le Printemps in Parijs (Place d'Italie), Le Havre, Straatsburg en Metz gaan dicht, net als drie winkels van de dochterformule Citadium in Parijs (Champs-Élysées en Nation) en Toulon. Op dit moment heeft de groep 19 warenhuizen in Frankrijk onder de eigen naam en acht vestigingen onder de Citadium-vlag.


Door die sanering gaan bijna 450 banen verloren, ofwel ruim 10% van het 3.000-koppige personeelsbestand. Het herstelplan houdt volgens de groep ook in dat "bepaalde ondersteunende functies worden aangepast en gebundeld". Le Printemps zegt de getroffen medewerkers weliswaar met “passende en gepersonaliseerde maatregelen” te zullen ondersteunen. Het bedrijf wil ook beroep doen op een externe partner om kopers te vinden voor de te sluiten winkels.

 

Structureel moeilijke markt

“Sinds enkele jaren opereert de groep in een structureel moeilijke markt die is verslechterd door een opeenvolging van economische crises (aanslagen, de gele hesjes-beweging, stakingen),” legt het bedrijf zelf uit in een persverklaring. Met die structurele moeilijkheden doelt de groep op de kledingsector, die in de voorbije tien jaar 17% van zijn waarde heeft verloren. Als klap op de vuurpijl decimeerde de coronapandemie het toerisme, wat vooral het iconische vlaggenschip aan de Boulevard Haussmann in Parijs zwaar trof. 


Ook buiten Frankrijk hebben warenhuisketens het structureel lasting: onder meer Marks & Spencer en John Lewis in het Verenigd Koninkrijk kondigden recent ingrijpende besparingsmaatregelen aan, terwijl anderen vechten voor hun leven. Is er nog een toekomst voor de historische warenhuizen? RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey en retailmanager Erik Van Heuven zochten het uit in hun boek ‘The Future of Department Stores’.