Warm weer drukt op verkoop H&M

Warm weer drukt op verkoop H&M

Warm weer drukt op verkoop H&M

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal resultaten gehaald die beneden de verwachtingen van analisten waren. De groep wijst daarvoor op het ongewoon warme weer tijdens de voorbije maanden.

Meer kortingen door warm weer

In het derde kwartaal van 2016 haalde H&M een omzet van bijna 57 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), 6% meer dan een jaar eerder. De nettowinst viel dan weer terug van 5,3 naar 4,8 miljard kroon (550 naar 500 miljoen euro).

 

H&M wijst naar het ongewoon warme weer voor de lagere winst. De herfstcollectie was daardoor minder succesvol en om de verkoop op te drijven moest H&M meer kortingen geven op de collecties. "Verkopen waren goed in de meeste markten tot halverwege augustus. Daarna werden de verkopen gedrukt door het abnormaal warme weer dat aanhield tot september", aldus CEO Karl-Johan Persson. Door de sterke positie van de dollar was bovendien de inkoop duurder.

 

H&M verwacht dat de resultaten in 2017 zullen verbeteren, dankzij de investeringen die het bedrijf plant. Zo zal het volgend jaar één of twee nieuwe merken lanceren en wil het Zweedse bedrijf in meer markten de online verkoop starten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).