WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding | RetailDetail

WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

De Nederlandse modeketen WE Fashion brengt vanaf augustus twee collecties die worden gemaakt met vezels van afgedankte kleding. Ze worden vergezeld van een QR-code: als de consument die inscant met zijn smartphone, ziet hij hoeveel grondstoffen met de kledingstukken zijn bespaard.

Eerste stap om de cirkel rond te maken

De collecties zullen onder meer bestaan uit truien en vesten en zullen verkrijgbaar zijn in de WE-winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Ze zullen een QR-code meedragen die is gekoppeld aan het ‘track & trace’-systeem van Recyle-Movement. Dat laat de consument toe om zich te informeren over uit hoeveel gerecycleerd materiaal zijn aankoop bestaat, evenals hoeveel materiaal en energie er is bespaard bij de productie.

 

WE Fashion wil zich met de actie inschrijven in het principe van cradle-to-cradle, waarbij alle gebruikte grondstoffen nadien opnieuw kunnen worden gerecycleerd en niets verloren gaat. “Op deze manier belasten wij het milieu minder en zorgen we ervoor dat hoogwaardige textielvezels niet verloren gaan in minderwaardige producten, zoals isolatiemateriaal, of - nog erger - in de vuilverbranding terechtkomen”, zegt topman Wouter Kolk van WE Fashion.

 

Ten voordele van Indiase straatkinderen

De actie sluit aan bij de inzamelingsacties die het bedrijf vorig jaar deed. Toen riep het bedrijf zijn Nederlandse klanten op om afgedankte kleding in te leveren. In ruil kregen ze 5% korting bij hun volgende aankoop.

 

De opbrengst van de ingezamelde kleding gaat naar een Rainbow-huis voor straatkinderen in het Indiase Bangalore. Hier worden de kinderen door stichting Partnership Foundation voorzien van onderdak, kleding, gezonde voeding, medische zorg, onderwijs en hulp bij terugkeer in de samenleving.

 

Vanaf dit jaar breidt WE Fashion de inzamelactie uit naar alle Europese landen. De keten heeft in totaal 250 winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.   (JVG)

 

 

 

Meer weten over duurzaam ondernemen? Op 25 april 2013 worden op het seminarie "Sustainability: the power of upside down", in het kader van het RetailDetail Congres, nog talrijke andere innovatieve cases voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.