WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

De Nederlandse modeketen WE Fashion brengt vanaf augustus twee collecties die worden gemaakt met vezels van afgedankte kleding. Ze worden vergezeld van een QR-code: als de consument die inscant met zijn smartphone, ziet hij hoeveel grondstoffen met de kledingstukken zijn bespaard.

Eerste stap om de cirkel rond te maken

De collecties zullen onder meer bestaan uit truien en vesten en zullen verkrijgbaar zijn in de WE-winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Ze zullen een QR-code meedragen die is gekoppeld aan het ‘track & trace’-systeem van Recyle-Movement. Dat laat de consument toe om zich te informeren over uit hoeveel gerecycleerd materiaal zijn aankoop bestaat, evenals hoeveel materiaal en energie er is bespaard bij de productie.

 

WE Fashion wil zich met de actie inschrijven in het principe van cradle-to-cradle, waarbij alle gebruikte grondstoffen nadien opnieuw kunnen worden gerecycleerd en niets verloren gaat. “Op deze manier belasten wij het milieu minder en zorgen we ervoor dat hoogwaardige textielvezels niet verloren gaan in minderwaardige producten, zoals isolatiemateriaal, of - nog erger - in de vuilverbranding terechtkomen”, zegt topman Wouter Kolk van WE Fashion.

 

Ten voordele van Indiase straatkinderen

De actie sluit aan bij de inzamelingsacties die het bedrijf vorig jaar deed. Toen riep het bedrijf zijn Nederlandse klanten op om afgedankte kleding in te leveren. In ruil kregen ze 5% korting bij hun volgende aankoop.

 

De opbrengst van de ingezamelde kleding gaat naar een Rainbow-huis voor straatkinderen in het Indiase Bangalore. Hier worden de kinderen door stichting Partnership Foundation voorzien van onderdak, kleding, gezonde voeding, medische zorg, onderwijs en hulp bij terugkeer in de samenleving.

 

Vanaf dit jaar breidt WE Fashion de inzamelactie uit naar alle Europese landen. De keten heeft in totaal 250 winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.   (JVG)

 

 

 

Meer weten over duurzaam ondernemen? Op 25 april 2013 worden op het seminarie "Sustainability: the power of upside down", in het kader van het RetailDetail Congres, nog talrijke andere innovatieve cases voorgesteld.

Tags: