WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

De Nederlandse modeketen WE Fashion brengt vanaf augustus twee collecties die worden gemaakt met vezels van afgedankte kleding. Ze worden vergezeld van een QR-code: als de consument die inscant met zijn smartphone, ziet hij hoeveel grondstoffen met de kledingstukken zijn bespaard.

Eerste stap om de cirkel rond te maken

De collecties zullen onder meer bestaan uit truien en vesten en zullen verkrijgbaar zijn in de WE-winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Ze zullen een QR-code meedragen die is gekoppeld aan het ‘track & trace’-systeem van Recyle-Movement. Dat laat de consument toe om zich te informeren over uit hoeveel gerecycleerd materiaal zijn aankoop bestaat, evenals hoeveel materiaal en energie er is bespaard bij de productie.

 

WE Fashion wil zich met de actie inschrijven in het principe van cradle-to-cradle, waarbij alle gebruikte grondstoffen nadien opnieuw kunnen worden gerecycleerd en niets verloren gaat. “Op deze manier belasten wij het milieu minder en zorgen we ervoor dat hoogwaardige textielvezels niet verloren gaan in minderwaardige producten, zoals isolatiemateriaal, of - nog erger - in de vuilverbranding terechtkomen”, zegt topman Wouter Kolk van WE Fashion.

 

Ten voordele van Indiase straatkinderen

De actie sluit aan bij de inzamelingsacties die het bedrijf vorig jaar deed. Toen riep het bedrijf zijn Nederlandse klanten op om afgedankte kleding in te leveren. In ruil kregen ze 5% korting bij hun volgende aankoop.

 

De opbrengst van de ingezamelde kleding gaat naar een Rainbow-huis voor straatkinderen in het Indiase Bangalore. Hier worden de kinderen door stichting Partnership Foundation voorzien van onderdak, kleding, gezonde voeding, medische zorg, onderwijs en hulp bij terugkeer in de samenleving.

 

Vanaf dit jaar breidt WE Fashion de inzamelactie uit naar alle Europese landen. De keten heeft in totaal 250 winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.   (JVG)

 

 

 

Meer weten over duurzaam ondernemen? Op 25 april 2013 worden op het seminarie "Sustainability: the power of upside down", in het kader van het RetailDetail Congres, nog talrijke andere innovatieve cases voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top