WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

WE Fashion maakt nieuwe collecties van afgedankte kleding

De Nederlandse modeketen WE Fashion brengt vanaf augustus twee collecties die worden gemaakt met vezels van afgedankte kleding. Ze worden vergezeld van een QR-code: als de consument die inscant met zijn smartphone, ziet hij hoeveel grondstoffen met de kledingstukken zijn bespaard.

Eerste stap om de cirkel rond te maken

De collecties zullen onder meer bestaan uit truien en vesten en zullen verkrijgbaar zijn in de WE-winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Ze zullen een QR-code meedragen die is gekoppeld aan het ‘track & trace’-systeem van Recyle-Movement. Dat laat de consument toe om zich te informeren over uit hoeveel gerecycleerd materiaal zijn aankoop bestaat, evenals hoeveel materiaal en energie er is bespaard bij de productie.

 

WE Fashion wil zich met de actie inschrijven in het principe van cradle-to-cradle, waarbij alle gebruikte grondstoffen nadien opnieuw kunnen worden gerecycleerd en niets verloren gaat. “Op deze manier belasten wij het milieu minder en zorgen we ervoor dat hoogwaardige textielvezels niet verloren gaan in minderwaardige producten, zoals isolatiemateriaal, of - nog erger - in de vuilverbranding terechtkomen”, zegt topman Wouter Kolk van WE Fashion.

 

Ten voordele van Indiase straatkinderen

De actie sluit aan bij de inzamelingsacties die het bedrijf vorig jaar deed. Toen riep het bedrijf zijn Nederlandse klanten op om afgedankte kleding in te leveren. In ruil kregen ze 5% korting bij hun volgende aankoop.

 

De opbrengst van de ingezamelde kleding gaat naar een Rainbow-huis voor straatkinderen in het Indiase Bangalore. Hier worden de kinderen door stichting Partnership Foundation voorzien van onderdak, kleding, gezonde voeding, medische zorg, onderwijs en hulp bij terugkeer in de samenleving.

 

Vanaf dit jaar breidt WE Fashion de inzamelactie uit naar alle Europese landen. De keten heeft in totaal 250 winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland.   (JVG)

 

 

 

Meer weten over duurzaam ondernemen? Op 25 april 2013 worden op het seminarie "Sustainability: the power of upside down", in het kader van het RetailDetail Congres, nog talrijke andere innovatieve cases voorgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vandaag opent tweede Nederlandse Saks OFF 5th

23/11/2017

Vandaag opent in Amsterdam de tweede Nederlandse vestiging van Saks OFF 5th, de discountketen van Hudson’s Bay. Ondertussen zegt de president van Saks OFF 5th Europe tevreden te zijn over de eerste resultaten.

Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

CNV naar rechtbank in nasleep faillissement Tuunte

21/11/2017

Vakbond CNV heeft besloten om naar de rechter te stappen in de nasleep van het faillissement en de doorstart van de modeketen Tuunte. Daarbij vielen er 250 ontslagen: volgens de vakbond was dat de hoofdreden voor het faillissement.

Back to top