WE ontwijkt belastingen via Luxemburg | RetailDetail

WE ontwijkt belastingen via Luxemburg

WE ontwijkt belastingen via Luxemburg

Het Nederlandse kledingbedrijf WE Fashion heeft jarenlang belastingen in Nederland ontweken door geld door te sluizen naar Luxemburg. Ook andere multinationals maakten zich aan deze praktijk schuldig, blijkt uit internationaal onderzoek.

Geen belastingen in Luxemburg

Het is de krant Trouw die op basis van een onderzoek naar belastingontwijking door multinationals tot deze conclusie komt. Het deed in samenwerking met het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) en media uit 26 landen een grootschalig onderzoek.

 

Daar kwamen een boel financiële constructies aan het daglicht, opgezet door PricewaterhouseCoopers, die de multinationals flink wat geld opleverden. Zo richtte Ronald de Waal, eigenaar van WE International, in 1996 een moederbedrijf op onder de naam Waalfin Holding in Luxemburg. Dat moest sinds 1998 geen inkomsten-, winst- en vermogensbelasting betalen in Luxemburg, een regeling die sinds 2006 wel verboden werd door de Europese commissie.

 

Dat zou betekenen dat Waalfin Holding, en dus WE International, vanaf 2007 64,5 miljoen euro zou moeten aan de Nederlandse fiscus. Om dat te voorkomen werd een ingewikkelde constructie opgezet, met leningen tussen verschillende dochterbedrijven, waardoor WE International virtueel vrijwel geen winst maakte. Zo'n constructie is niet illegaal, maar roept wel flink wat ethische kwesties op.

 

Om de winst nog verder te maximaliseren richtte WE in 2009 een bedrijf op dat de exclusieve rechten van het merk O'Neill, ook deel van WE, bezit. Door royalty's aan dat bedrijf te betalen, daalde de winst in Nederland ook aanzienlijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.