Webboetiek CarréCouture zoekt doorstart na faillissement | RetailDetail

Webboetiek CarréCouture zoekt doorstart na faillissement

Webboetiek CarréCouture zoekt doorstart na faillissement
Foto: Shutterstock

De Belgische luxewebshop CarréCouture is na amper een jaar failliet. De familie Van Gansewinkel, bekend van het afvalbedrijf en mede-eigenaar, gaat toch voor een doorstart.

 

"Dagenlang niets verkocht"

Met de hulp van mode-onderneemster Isabelle Dumortier, oprichter van The Tutu Shop, hoopt de familie Van Gansewinkel een doorstart te realiseren voor CarréCouture. De webshop voor luxemode ging in juni vorig jaar van start en moest de Belgische rivaal van Farfetch worden. Dat Britse platform voor luxekleding biedt de voorraad van zelfstandige designerboetieks online aan en is Europees marktleider.


Van die ambities is echter niks in huis gekomen: de familie Van Gansewinkel, die met haar investeringsvehikel De Raekt een participatie van 25 procent had in het bedrijf, draaide begin dit jaar zelf de geldkraan dicht. Dat deed ze nadat uit gesprekken met alle medewerkers bleek dat er heel wat problemen waren maar nauwelijks verkoop bij de startup. “Soms werd dagenlang niets verkocht”, zegt een medewerker in De Tijd.


CarréCouture, opgericht door Jeroen en Nathalie Pompen, kreeg uiteindelijk maar 47 zelfstandige modewinkels over de streep om hun waren via het plaform aan te bieden – waarvan uiteindelijk maar 27 boetieks ook werkelijk van de webshop gebruik maakten. De curator noemt de omzet van het failliete bedrijf dan ook “die naam niet waardig”. Tussen de oprichting en nu zou er een omzet van “meer dan 500.000 euro, maar minder dan 1 miljoen euro” zijn behaald.

 

Schaal is noodzaak

Toch gelooft de familie Van Gansewinkel nog in het potentieel: samen met Isabelle Dumortier van The Tutu Shop bereidt het een doorstart voor. Zo snel mogelijk zoveel mogelijk schaal krijgen, is dan alvast cruciaal voor het succes van een platformbedrijf als CarréCouture. 


Farfetch is daar wel in geslaagd: de webshop boekt een omzet van ruim 170 miljoen euro en heeft exclusieve samenwerkingsovereenkomsten met zo'n 85 procent van alle Duitse luxeboetieks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.