Weg naar digitalisering hobbelig voor Van de Velde

Andres Sarda catwalk

De hoge kosten blijven zich opstapelen bij lingeriegroep Van de Velde. Toch moet het bedrijf door de zure appel heen bijten, vindt nieuwe CEO Marleen Vaesen, want de digitalisering is noodzakelijk en zal vruchten afwerpen.

 

Brutowinst met 33% achteruit

De brutowinst ging er vorig jaar met liefst met 33% op achteruit, een jaar was die nochtans ook al met 14% gezakt. De oorzaak is vooral te vinden bij de hoge kosten die het bedrijf maakt, vooral met het oog op digitalisering. Hoewel de omzet vorig jaar eveneens met 1,8% daalde naar 205,2 miljoen euro, zien analisten hier al voorzichtige tekenen van lichte verbetering in – zeker in de tweede helft van het jaar.

 

Het bedrijf achter formules zoals Marie-Jo en Prima Donna moet een bittere pil slikken, maar zal op termijn de vruchten van de investeringen plukken. Dat bezweert alvast Marleen Vaesen, ex-topvrouw van Greenyard Foods en sinds december CEO bij Van de Velde: “Er is geïnvesteerd om een stap vooruit te zetten in digitalisering en de basis te leggen voor toekomstige groei”, klinkt het.

 

Er moet nu eenmaal een inhaalbeweging worden gemaakt en daarom investeert het bedrijf sterk in online marketing, een betere IT-infrastructuur en een nieuw e-commerceplatform. Dat vorige topman daarbij echter ook gebruik maakte van heel wat dure consultants en zo de personeelskosten met 16% de hoogte in joeg, kon voor familiale eigenaar Herman Van De Velde niet door de beugel en kostte hem zijn functie.

 

Akkoordje met de fiscus

De kosten zullen ook dit jaar niettemin “op een hoog niveau” blijven, geeft Vaesen toe, aangezien er nog projecten lopende zijn. Wel snijdt de nieuwe topvrouw al in toekomstige kosten door komaf te maken met de homeparty’s die Van de Velde recent in Duitsland had gelanceerd. De stopzettingskosten zijn op vorig jaar ingeboekt, net als afboekingen op leveranciers waar de groep een belang in heeft genomen. Zo kocht Van de Velde zich in bij Noyon, een belangrijke kantleverancier uit Calais, maar die blijkt verlieslatend te zijn.

 

Toch nog een meevaller: Van de Velde wist het op een akkoordje te gooien met de fiscus en hoefde daardoor vorig jaar maar 3,6 miljoen euro belastingen te betalen, zowaar 10 miljoen euro minder dan in 2017. Het lingeriebedrijf wist handig gebruik te maken van een belastingregeling, die als innovatiestimulans een gunsttarief hanteert voor inkomsten uit innovatie. De nettowinst klokte zo uiteindelijk af op 25,5 miljoen euro. De regeling is voor vijf jaar geldig en liet Van de Velde onder meer de 3D-scanners patenteren die in de winkels van Lincherie worden gebruikt.