Weinig ethisch schone sportkleding in België | RetailDetail

Weinig ethisch schone sportkleding in België

Weinig ethisch schone sportkleding in België
http://www.shutterstock.com/pic-362197007/

In België zijn er amper sportketens te vinden die aandacht hebben voor ethische en duurzame productie van hun kleding, zegt Test-Aankoop. Ook grote merken als Foot Locker en Intersport doen weinig inspanningen op dat vlak.

 

Onveilige omstandigheden

Consumentenorganisatie Test-Aankoop trok naar fabrieken in Cambodja, waar steeds meer kleding wordt geproduceerd voor Europese sportwinkelketens, en sprak er undercover met een aantal textielarbeiders.

 

“De Cambodjaanse sweatshops hadden meestal één ding gemeenschappelijk: de arbeidsters werken er in ellendige en vaak ronduit onveilige omstandigheden”, zegt Simon November van Test-Aankoop. “In ondraaglijke hitte en omgeven door chemische dampen kloppen ze lange shifts van meer dan tien uur, zes dagen per week, en raken ze uiteindelijk zo uitgeput dat ze flauwvallen op de werkvloer of zelfs sterven.”

 

Bovendien maken heel wat fabrieken gebruiken van contracten van slechts enkele maanden, waardoor er geen werkzekerheid is en er ook geen bescherming is tegen ontslag.

 

Weinig inspanningen

Ook op vlak van milieu is er volgens Test-Aankoop weinig aandacht te bespeuren voor duurzame productie. “Zowat alle fasen van het productieproces brengen vervuiling met zich mee, zij het van de bodem, het water of de lucht. Tot slot weegt ook het transport door: de ecologische voetafdruk van de vele kilometers die de kledingstukken afleggen van het productieland tot bij ons is enorm”, aldus November.

 

Test-Aankoop voegt tot slot toe dat geen van de onderzochte merken - JD Sports, Foot Locker, Intersport en Sports Direct - al grote stappen hebben ondernomen om een eerlijk product op de markt te brengen. “In het slechtste geval ondernemen ze helemaal niets.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.