Weinig ethisch schone sportkleding in België | RetailDetail

Weinig ethisch schone sportkleding in België

Weinig ethisch schone sportkleding in België
http://www.shutterstock.com/pic-362197007/

In België zijn er amper sportketens te vinden die aandacht hebben voor ethische en duurzame productie van hun kleding, zegt Test-Aankoop. Ook grote merken als Foot Locker en Intersport doen weinig inspanningen op dat vlak.

 

Onveilige omstandigheden

Consumentenorganisatie Test-Aankoop trok naar fabrieken in Cambodja, waar steeds meer kleding wordt geproduceerd voor Europese sportwinkelketens, en sprak er undercover met een aantal textielarbeiders.

 

“De Cambodjaanse sweatshops hadden meestal één ding gemeenschappelijk: de arbeidsters werken er in ellendige en vaak ronduit onveilige omstandigheden”, zegt Simon November van Test-Aankoop. “In ondraaglijke hitte en omgeven door chemische dampen kloppen ze lange shifts van meer dan tien uur, zes dagen per week, en raken ze uiteindelijk zo uitgeput dat ze flauwvallen op de werkvloer of zelfs sterven.”

 

Bovendien maken heel wat fabrieken gebruiken van contracten van slechts enkele maanden, waardoor er geen werkzekerheid is en er ook geen bescherming is tegen ontslag.

 

Weinig inspanningen

Ook op vlak van milieu is er volgens Test-Aankoop weinig aandacht te bespeuren voor duurzame productie. “Zowat alle fasen van het productieproces brengen vervuiling met zich mee, zij het van de bodem, het water of de lucht. Tot slot weegt ook het transport door: de ecologische voetafdruk van de vele kilometers die de kledingstukken afleggen van het productieland tot bij ons is enorm”, aldus November.

 

Test-Aankoop voegt tot slot toe dat geen van de onderzochte merken - JD Sports, Foot Locker, Intersport en Sports Direct - al grote stappen hebben ondernomen om een eerlijk product op de markt te brengen. “In het slechtste geval ondernemen ze helemaal niets.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.