Winkelsluitingen raken Van de Velde | RetailDetail

Winkelsluitingen raken Van de Velde

Winkelsluitingen raken Van de Velde

Lingeriefabrikant Van de Velde ‑ bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna ‑ zag zijn vergelijkbare omzet in het voorbije halfjaar met 2,6% stijgen. Met dank aan de groothandelstak, want de retailomzet daalde als gevolg van winkelsluitingen.

Op weg naar 19e jaar van groei sinds beursgang

Op geconsolideerde basis realiseerde de lingerieproducent uit het Oost-Vlaamse Schellebelle een omzet van 113,8 miljoen euro, hetzij 0,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Inclusief de vergelijkbare seizoensleveringen trekt het bedrijf een groeispurtje van 2,6%. Meteen blijft Van de Velde op koers om zijn 19e jaar van groei te realiseren sinds het in 1997 naar de beurs trok.

 

Van de Velde ondervond vooral tegenwind op de Amerikaanse markt: de groep ziet er zijn omzet op vergelijkbare basis dalen met 17,7%. De totale omzet daalde zelfs met bijna 28%, door de sluiting van verlieslatende winkels.

 

In Europa is er wél groei, en dat met 5,3%. Die komt volledig op naam van de groothandelsomzet, die liefst 5,8% steeg op vergelijkbare basis en aan constante wisselkoersen. De retailtak kende namelijk een daling met 3,9%, toe te schrijven aan de sluiting van een aantal verlieslatende winkels en het feit dat een aantal eigen winkels in franchise werden gegeven.

 

Versterking van bij Mexx

Van de Velde heeft trouwens een nieuwe ‘international retail director’ in dienst genomen: Yan Aerts. Die was eerder vijftien jaar aan de slag bij modeketen Mexx. Zijn opdracht is duidelijk: het retailkanaal van de lingeriegroep opnieuw op de rails krijgen en uitbouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.