Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando | RetailDetail

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando
Shutterstock

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

 

Sterke finish

De totale omzet van Zalando voor het voorbije boekjaar komt uit op een bedrag tussen 4,48 miljard euro en 4,5 miljard euro, een groei van iets meer dan 23% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van het Duitse bedrijf. Zalando mikte op een omzetgroei tussen 20 en 25 procent en voldoet dus aan de eigen verwachtingen.

 

Bij de winstcijfers heerst er echter een ander verhaal: daar verwachtte de moderetailer een winstmarge tussen 5 en 6%, maar met een bedrijfswinst tussen 209 en 222 miljoen euro moet het tevreden zijn met een marge tussen 4,7 en 4,9%. Een jaar eerder was dat nog 5,9%.

 

“We zijn sterk gefinisht dit jaar, ondanks een moeilijke maand oktober. We hebben onze groeibeloftes in 2017 waargemaakt en we zijn opgewonden om ook in 2018 en daarna verder te gaan op dit pad”, zegt co-CEO Rubin Ritter. In het vierde kwartaal haalde Zalando een omzet tussen 1,32 en 1,35 miljard euro, een groei van 21,2 tot 23,2%. De bedrijfswinst landt daarbij tussen 107 en 120 miljoen euro, goed voor een marge van 8,1 tot 8,9%.

 

De volledige cijfers voor het voorbije boekjaar, en de vooruitzichten voor het komende jaar, verschijnen op 1 maart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Jeansketen Lake Side failliet verklaard

22/02/2018

Alle 28 winkels van de modeketen Lake Side zijn failliet verklaard. Zo komt waarschijnlijk een einde aan een bedrijf dat zes jaar geleden nog meer dan zeventig winkels had. De curator wil wel werk maken van een doorstart.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Back to top