Winst blijft onder druk bij Van de Velde | RetailDetail

Winst blijft onder druk bij Van de Velde

Winst blijft onder druk bij Van de Velde
Van de Velde

Lingeriegroep Van de Velde heeft er een moeilijk jaar opzitten: de omzet ging er licht op vooruit, maar de winstcijfers blijven onder druk staan. Investeringen in het bedrijf brengen dan ook heel wat extra kosten met zich mee.

 

Extra kosten

De keten liet een erg wisselvallig plaatje zien: de omzet steeg in 2017 met 1,2% naar 209 miljoen euro, maar op vergelijkbare basis daalde die met 0,6%. De EBITDA kreeg een tik van 10,1% en viel terug naar 55,7 miljoen euro, maar toch steeg de groepswinst licht van 33,6 miljoen euro naar 33,9 miljoen euro. Van de Velde investeerde het voorbije jaar sterk in de positionering van de merken, ICT en de e-commerce-infrastructuur, wat 5,1 miljoen euro aan extra kosten met zich meebracht.

 

De vergelijkbare omzet binnen het retailsegment steeg met 4,2%, vooral dankzij sterke prestaties in Europa, waar de omzet met 8,3% steeg. In de Verenigde Staten was er een daling van 2,5%, maar dat was al een stuk minder dan een jaar eerder.

 

Van de Velde wil in 2018 terug mikken op een omzetgroei tussen vier en vijf procent. “We streven ernaar om in 2018 de groei van de omzet terug te brengen naar het historische gemiddelde, mede door de introductie van Marie Jo Swim en de impact van de initiatieven die werden opgezet in 2017. Het schaalbare platform dat we bouwen, zal in 2018 een verdere duidelijke verhoging van de kosten en investeringen met zich meebrengen”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.