Winst blijft onder druk bij Van de Velde | RetailDetail

Winst blijft onder druk bij Van de Velde

Winst blijft onder druk bij Van de Velde
Van de Velde

Lingeriegroep Van de Velde heeft er een moeilijk jaar opzitten: de omzet ging er licht op vooruit, maar de winstcijfers blijven onder druk staan. Investeringen in het bedrijf brengen dan ook heel wat extra kosten met zich mee.

 

Extra kosten

De keten liet een erg wisselvallig plaatje zien: de omzet steeg in 2017 met 1,2% naar 209 miljoen euro, maar op vergelijkbare basis daalde die met 0,6%. De EBITDA kreeg een tik van 10,1% en viel terug naar 55,7 miljoen euro, maar toch steeg de groepswinst licht van 33,6 miljoen euro naar 33,9 miljoen euro. Van de Velde investeerde het voorbije jaar sterk in de positionering van de merken, ICT en de e-commerce-infrastructuur, wat 5,1 miljoen euro aan extra kosten met zich meebracht.

 

De vergelijkbare omzet binnen het retailsegment steeg met 4,2%, vooral dankzij sterke prestaties in Europa, waar de omzet met 8,3% steeg. In de Verenigde Staten was er een daling van 2,5%, maar dat was al een stuk minder dan een jaar eerder.

 

Van de Velde wil in 2018 terug mikken op een omzetgroei tussen vier en vijf procent. “We streven ernaar om in 2018 de groei van de omzet terug te brengen naar het historische gemiddelde, mede door de introductie van Marie Jo Swim en de impact van de initiatieven die werden opgezet in 2017. Het schaalbare platform dat we bouwen, zal in 2018 een verdere duidelijke verhoging van de kosten en investeringen met zich meebrengen”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.