Winst meer dan verdubbeld bij Uniqlo | RetailDetail

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld
Shutterstock

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Slabakkende thuismarkt

De totale omzet van Uniqlo steeg in het voorbije boekjaar met 4,2% naar 1,86 biljoen yen (13,9 miljard euro). Daarbij steeg de winst met maar liefst 148% naar 119 miljard yen (8,9 miljoen euro), vooral dankzij enkele kostenbesparende maatregelen.

 

De kleinere omzetgroei was vooral te wijten aan de mindere vooruitgang op thuismarkt Japan, waar de omzet er met slechts 1,4% op vooruitging. De internationale verkoop ging er dan weer met 8,1% op vooruit, gestuwd door de zwakkere positie van de Japanse yen. Buiten Japan verdubbelde de operationele winst bijna. Vooral in Zuidoost-Azië en Oceanië waren de prestaties bijzonder sterk.

 

In de Verenigde Staten lijdt Uniqlo nog steeds verlies, maar het verlies daalde wel met de helft ten opzichte van een jaar eerder. In Europa daalde de winst licht vanwege de opening van twintig nieuwe winkels en de kosten die daarmee gepaard gingen.

 

Sterke groei internationale verkoop

Voor het komende boekjaar heeft moederbedrijf Fast Retailing voornamelijk grote verwachtingen voor de internationale omzet. Die was het voorbije boekjaar goed voor 38% van de omzet, terwijl dat in 2013 nog maar 22% was. Binnen een jaar moet Uniqlo voor het eerst meer omzet halen buiten Japan dan op de thuismarkt. Daarnaast moet de online omzet met 30% opgekrikt worden, wat vooral in thuisland Japan voor betere resultaten moet zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).