Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld
Shutterstock

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Slabakkende thuismarkt

De totale omzet van Uniqlo steeg in het voorbije boekjaar met 4,2% naar 1,86 biljoen yen (13,9 miljard euro). Daarbij steeg de winst met maar liefst 148% naar 119 miljard yen (8,9 miljoen euro), vooral dankzij enkele kostenbesparende maatregelen.

 

De kleinere omzetgroei was vooral te wijten aan de mindere vooruitgang op thuismarkt Japan, waar de omzet er met slechts 1,4% op vooruitging. De internationale verkoop ging er dan weer met 8,1% op vooruit, gestuwd door de zwakkere positie van de Japanse yen. Buiten Japan verdubbelde de operationele winst bijna. Vooral in Zuidoost-Azië en Oceanië waren de prestaties bijzonder sterk.

 

In de Verenigde Staten lijdt Uniqlo nog steeds verlies, maar het verlies daalde wel met de helft ten opzichte van een jaar eerder. In Europa daalde de winst licht vanwege de opening van twintig nieuwe winkels en de kosten die daarmee gepaard gingen.

 

Sterke groei internationale verkoop

Voor het komende boekjaar heeft moederbedrijf Fast Retailing voornamelijk grote verwachtingen voor de internationale omzet. Die was het voorbije boekjaar goed voor 38% van de omzet, terwijl dat in 2013 nog maar 22% was. Binnen een jaar moet Uniqlo voor het eerst meer omzet halen buiten Japan dan op de thuismarkt. Daarnaast moet de online omzet met 30% opgekrikt worden, wat vooral in thuisland Japan voor betere resultaten moet zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top